"Замразяването на цените е маркетингов трик на големите търговски вериги, за да продават собствените си марки", пише в писмо до Investor.bg човек от бранша, пожелал анонимност.
„Пиша Ви във връзка със статията за увеличение на цените и изказванията от страна на представители на властта. Управител съм на магазин за месо и хранителни продукти, а преди това се занимавах с търговия на месо на едро от Европа към България", споделя нашият читател.
"Относно замразяването на цените. В никоя от веригите не се предлага свинско трупно месо? Още повече, че както многократно ни се казва цените на продуктите се формират като за база се взима цена на Европейската борса. При положение, че в цяла Европа цените на свинското месо за последния месец бележат ръст с 20-25%, как тук са замразени и не е ли маркетингов трик големите вериги да си продават техните марки?“, пита търговецът.
Големите търговски вериги наистина имат собствени търговски марки за хранителни стоки, като например млякото под собствена търговска марка е около 1,45 лв./литър, спрямо 1,8-1,9 лв. за литър от другите търговски марки. Слагането на таван върху цените на несобствените търговски марки (например млякото на компания Х да си остане на цена от 1,85 лв.) обрича този производител на фалит. Това отваря пазар за собствената търговска марка мляко, като цената му може да бъде повишена от 1,45 на 1,65 лв., след като конкуренцията е фалирала.
Тоест разчиства се пътят да няма други производители на мляко освен тези, които произвеждат за търговските вериги и техните марки. По същия начин ще отпаднат независимите от веригите производители на месо, яйца, лютеница, кетчуп, консерви, зеленчуци, плодове, хляб.
„Как в условия на пазарна икономика, държавни представители ще водят преговори за намаление, замразяване на цени? С какво право се прави това и като какви отиват? Как биха убедили някоя верига да намали цените си, като всички вериги натискат производителите докрай, за да вземат дадения продукт на минимално ниска цена“, пита анонимният търговец.
Според него за последните 20 дни доставчиците на месо са вдигали цените по един два пъти на седмица, което ясно показва, че няма как да има замразяване на цените.
В тази ситуация малките магазини ще фалират, защото месото в тях ще е по-скъпо от това в големите търговски вериги, които имат договори за производство с подизпълнители, които работят само за тяхната търговска марка и нямат разходи за маркетинг.
„Млечните продукти имат 7-8% ръст, кой отразява това? Или аз не съм достатъчно интелигентен и не разбирам какво се казва от правителството, или целият народ е лъган постоянно. Силно вярвам, че хората трябва да са информирани какво консумират и защо вносните продукти бият по цени и българските сходни на тях? Бих бил благодарен, ако ми обясните защо се заблуждаваме толкова години?“, изразява възмущението си търговецът.
В крайна сметка „замразяването на цените“ е поредният ход на търговските вериги за завземането на пазарен дял. И тъй като хранителните продукти в тях са почти изцяло от внос, замразяването на цените удря по българското производство.
Затова не бива да се учудваме, ако увеличаването на търговския ни дефицит продължи, след като през юли се увеличи с 66% на годишна база. Причината за този дефицит съвсем не е само във високите цени на енергийните суровини, но и в растящия внос на храни след фалита на родните производители.
Убийството на българския производител
Кънчо Стойчев от Съюз Произведено в България заяви по-рано през годината, че "търговските вериги убиват българския бизнес с непосилни такси. Благодарение на заспалостта на българската държава, остават още 1-2 години и смъртта на българското производство ще бъде необратимо, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители“.
Стойчев представи данни, че през 2000 г. вносът на хранителни продукти е бил за 0,6 млрд. лв., докато през 2010 г. е достигнал 4,5 млрд. лв., като ръстът не е поради увеличено потребление, а поради фалит на местните производители.
В полза на търговските вериги
От друга страна е логично търговските вериги да заемат пазарен дял, включително със собствените марки, както и с натиск за по-големи отстъпки от производителите. Това е естествен процес, който трудно може да бъде спрян, тъй като по конкурентоспособният оцелява, доставяйки по-ниска цена на потребителя.
Например Арома АД вече се насочва към това да произвежда чужди марки. Изпълнителният директор Димитър Луканов заявява "последните 5-6 години постигнахме големи успехи със сключените договори с мултинационални компании за производството на техни брандове".
Спорът за значението на търговските вериги за развитието или упадъка на родното производство е като спорът за ползите от глобализацията.
В случая със "замразяването" обаче може да се каже, че то не е от типа на комунистическото планово ценообразуване, а част от търговската война на търговските вериги, за заемане на пазарен дял. Нещо, което министър Мирослав Найденов се опитва да представи в положителна светлина, като изпуска последиците за родното производство.
Investor.bg приканва своите читатели да споделят мнението си за ефекта от замразяването на цени. Очакваме мненията ви на info@investor.bg!
преди 12 години Сметките и математиката са много важни, безспорно. Двете основни гледни точки ги коментирахме по-долу. Едната е перверзното отношение на чуждите търговци мастодонти. Другата мрънкането и очакванията на нашите производители и търговци. В случая истинската потребителска култура и подкрепата на българското/когато то заслужава/, отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Предлагам да направим да се съберем една тумба хора в една кръчма и да направим точен анализ придружен със модел на разходите за даден тип производство на храна.Примерно производство на мляко или на месо или на зеленчуци.Със викане на неволята оправия няма да има.Как по дяволите го правят другите и защо тук не става.Къде е причината? Във банката която ще иска твърде висока лихва ? Не достатъчни по обем продажби ? Малки субсидии? Защо поляка ,чеха ,или унгареца ще продават а тук ще се лапат мухите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Заспала Държава ли ?!?!?! Вие къде я видяхте тази Държава ?!?!?! Че и заспала ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години ...." .......заспалостта на българската държава..."..Заспала била държавата ! Боже...може ли да се говори така без да се мисли!? Заспала ще е, ако ги остави да си развяват байрака както им се иска! Като тия с лекарствата например. А ако всички го правим ..? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години С това исках да кажа, че и българските производители не са цвете за мирисане, за да се правят на многострадални Геновеви! Иначе съм абсолютно за оставката на този меко казано некадърен човек Мирослав Найденов. Той убива всякакъв свободен пазар. Тук има картел, който точно за коледа ще вдигне цените до небесата, както стана с яйцата за великден. И тогава той пак ще излезне и ще разпредели проверки, само че тогава 3те му месеца тамън ще са свършили? Какво ще прави ? Страшен бот, зомби и *** на корпоративните интереси на шепа фирми! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Въпрос на избор от страна на потребителя. Интересно обаче защо със спастреното от "мижавите" им според тях печалби, предпочитат да купуват вносни стоки с аналогично качество. !?? ..Нали зоват за патриотизъм !? Дрехите например. Защо не подпомогнат колегите си? А като патриоти, дали се замислят за БГ потребителя, как свързва двата края с плащаните от тях заплати!? Дали ще плащат по големи заплати, ако им гарантират по високи изкупни цени? Силно се съмнявам. Няма лошо, да се опитват да си извоюват по разкошен и лесен живот! Всички го правим. И аз искам цената на продукта който продавам да бъде защитен ако може със закон. Но нямам парите да си купя политик или политици.:D:D Нека се борят и те и потребителите. Нека и правителствата не забравят кой ги избира. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Поради подобен тип размисли, много "бизнесмени" се бутат в политиката и много "политици" в бизнеса, но и в двата случая НЯМА ДЪРЖАВНИЦИ. Конкуренцията е много добро и градивно нещо, но "свободен пазар" реално няма. Не съм против конкуренцията, но когато става въпрос за аналогично качество, да се "пробутва" вносно вместо българско е мноооого кофти! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Убийството на българския производителКънчо Стойчев от Съюз Произведено в България заяви по-рано през годината, че "търговските вериги убиват българския бизнес с непосилни такси. Благодарение на заспалостта на българската държава, остават още 1-2 години и смъртта на българското производство ще бъде необратимо, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители"Ох ...разплаках се докато четях! Дайте да събираме пари да ги подпомогнем ! И те искат да живеят като бизнесмените ! :D:D..Може ли така да ги притискат !? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години А 1вият пост важи точно и за родните производители, даже за тях с пълна сила. Знае само да циври и да иска висока цена, ама в конкурентна среда издиша! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години В никакъв случай няма да го толерирам, защото е български производител. Аз искам възможно най-доброто качество, на възможно най-добрата цена. Не ме интересува от България ли идва стоката или от Таджикистан! Онези, както пише в статията явно ги е нямало през 2000 г. Тогава повечето произвеждано месо е било българско производство. Ако тъпите родни производители имаха стратегия за развитие, нямаше да се стигне до сегашното положение. НО! Те са хрантутковци, които само чакат на готово, нямат мисъл какво може да им се случи след 10 години например. Не виждат планината, която е зад дървото - виждат само дървото. Не инвестират, лъжат, мамят, подкупват, дерат кожи. Как искаш да се развиват, когато те сами се съсипват. Трябва дългосрочна стратегия за развитие - те са имали всички предимства преди 10 години и просто са ги дали е така. Сега е късно да плачат. Пазарът сам ще си ги изяде! отговор Сигнализирай за неуместен коментар