fallback

Замразяването на цените е удобно извинение за търговските вериги

То дава допълнителен аргумент на веригите да притискат ценово родните производители в полза на собствените им търговски марки

10:00 | 14.09.12 г. 116
Автор - снимка
Редактор

"Замразяването на цените е маркетингов трик на големите търговски вериги, за да продават собствените си марки", пише в писмо до Investor.bg човек от бранша, пожелал анонимност. 

„Пиша Ви във връзка със статията за увеличение на цените и изказванията от страна на представители на властта. Управител съм на магазин за месо и хранителни продукти, а преди това се занимавах с търговия на месо на едро от Европа към България", споделя нашият читател.

"Относно замразяването на цените. В никоя от веригите не се предлага свинско трупно месо? Още повече, че както многократно ни се казва цените на продуктите се формират като за база се взима цена на Европейската борса. При положение, че в цяла Европа цените на свинското месо за последния месец бележат ръст с 20-25%, как тук са замразени и не е ли маркетингов трик големите вериги да си продават техните марки?“, пита търговецът.

Големите търговски вериги наистина имат собствени търговски марки за хранителни стоки, като например млякото под собствена търговска марка е около 1,45 лв./литър, спрямо 1,8-1,9 лв. за литър от другите търговски марки. Слагането на таван върху цените на несобствените търговски марки (например млякото на компания Х да си остане на цена от 1,85 лв.) обрича този производител на фалит. Това отваря пазар за собствената търговска марка мляко, като цената му може да бъде повишена от 1,45 на 1,65 лв., след като конкуренцията е фалирала.

Тоест разчиства се пътят да няма други производители на мляко освен тези, които произвеждат за търговските вериги и техните марки. По същия начин ще отпаднат независимите от веригите производители на месо, яйца, лютеница, кетчуп, консерви, зеленчуци, плодове, хляб.

„Как в условия на пазарна икономика, държавни представители ще водят преговори за намаление, замразяване на цени? С какво право се прави това и като какви отиват? Как биха убедили някоя верига да намали цените си, като всички вериги натискат производителите докрай, за да вземат дадения продукт на минимално ниска цена“, пита анонимният търговец.

Според него за последните 20 дни доставчиците на месо са вдигали цените по един два пъти на седмица, което ясно показва, че няма как да има замразяване на цените.

В тази ситуация малките магазини ще фалират, защото месото в тях ще е по-скъпо от това в големите търговски вериги, които имат договори за производство с подизпълнители, които работят само за тяхната търговска марка и нямат разходи за маркетинг.

„Млечните продукти имат 7-8% ръст, кой отразява това? Или аз не съм достатъчно интелигентен и не разбирам какво се казва от правителството, или целият народ е лъган постоянно. Силно вярвам, че хората трябва да са информирани какво консумират и защо вносните продукти бият по цени и българските сходни на тях? Бих бил благодарен, ако ми обясните защо се заблуждаваме толкова години?“, изразява възмущението си търговецът.

В крайна сметка „замразяването на цените“ е поредният ход на търговските вериги за завземането на пазарен дял. И тъй като хранителните продукти в тях са почти изцяло от внос, замразяването на цените удря по българското производство.

Затова не бива да се учудваме, ако увеличаването на търговския ни дефицит продължи, след като през юли се увеличи с 66% на годишна база. Причината за този дефицит съвсем не е само във високите цени на енергийните суровини, но и в растящия внос на храни след фалита на родните производители.

Убийството на българския производител

Кънчо Стойчев от Съюз Произведено в България заяви по-рано през годината, че "търговските вериги убиват българския бизнес с непосилни такси. Благодарение на заспалостта на българската държава, остават още 1-2 години и смъртта на българското производство ще бъде необратимо, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители“.

Стойчев представи данни, че през 2000 г. вносът на хранителни продукти е бил за 0,6 млрд. лв., докато през 2010 г. е достигнал 4,5 млрд. лв., като ръстът не е поради увеличено потребление, а поради фалит на местните производители. В полза на търговските вериги От друга страна е логично търговските вериги да заемат пазарен дял, включително със собствените марки, както и с натиск за по-големи отстъпки от производителите. Това е естествен процес, който трудно може да бъде спрян, тъй като по конкурентоспособният оцелява, доставяйки по-ниска цена на потребителя. Например Арома АД вече се насочва към това да произвежда чужди марки. Изпълнителният директор Димитър Луканов заявява "последните 5-6 години постигнахме големи успехи със сключените договори с мултинационални компании за производството на техни брандове". Спорът за значението на търговските вериги за развитието или упадъка на родното производство е като спорът за ползите от глобализацията. В случая със "замразяването" обаче може да се каже, че то не е от типа на комунистическото планово ценообразуване, а част от търговската война на търговските вериги, за заемане на пазарен дял. Нещо, което министър Мирослав Найденов се опитва да представи в положителна светлина, като изпуска последиците за родното производство. Investor.bg приканва своите читатели да споделят мнението си за ефекта от замразяването на цени. Очакваме мненията ви на info@investor.bg!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:09 | 14.09.22 г.
fallback