IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

БДЖ – по пътя на Кремиковци

Социалната функция дълго време бе посочвана като основна причина за живуркането на комбината, историята се повтаря с железниците

11:32 | 22.08.12 г. 30
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Ръждясалите вагони като символ на неясното бъдеще на българските железници. <em>Снимка: sxc.hu</em></p>

Ръждясалите вагони като символ на неясното бъдеще на българските железници. Снимка: sxc.hu

Новината за изненадващата (а може би и не толкова) оставка на Йордан Недев като изпълнителен директор на холдинг БДЖ няма как да бъде приета равнодушно и да бъде оставена да отмине просто така.

Самото ѝ съобщаване – по време на поредната първа копка, а не на специално организиран брифинг например, моментално разсейва вероятността „лични мотиви“ да са в основата на напускането на Недев. Със сигурност причините са по-различни и би било интересно да ги чуем.

Какво направи Йордан Недев начело на БДЖ?

За малко повече от година новото ръководство на холдинга успя да вкара темата за железниците в дневния ред на обществото. След дълги години на разруха се заговори за инвестиции и изправяне на компанията на крака. Заговори се за разпродажба на активи, за рентабилност и оптимизация на разходите.

Именно около тези три понятия, които биха залегнали в бизнес плана на всяка една компания от частния сектор, започнаха и проблемите. Синдикатите в миг скочиха срещу намерението за каквото и да е съкращение на разходите и шумно опитаха да заглушат всякакъв разумен подход за бъдещето на предприятието.

БДЖ пое курс към стабилизиране – който трябваше да мине през освобождаване от несвойствените дейности, комбиниране на позиции по поддръжката на вагони и разбира се – по разпродажбата на активи. Защото едва ли има разумно обяснение за огромната база недвижими имоти, запуснати и неподдържани с години и непрекъснато понижаващи стойността си.

С какво Недев не успя да се справи  - със синдикатите. Но очевидно и с правителството.

Аналогията между Кремиковци, което за щастие вече е в историята, и БДЖ е повече от ясна – два гиганта от времето на комунизма, субсидирани от държавата и всички граждани, независимо дали искат и дали ползват техните услуги. Така, както за Кремиковци години наред се втълпяваше социалната роля на комбината – разбира се от синдикати и служители, така вече години и за БДЖ се върти същата плоча.

Без влакове цели населени места щели да останат без транспорт. Без трима души, които да обследват композициите преди тръгване, рисковете щели да са големи. Без привилегии за служителите те щели да изгубят мотивация. Заплатите били ниски и не мотивирали.

А нима мотивацията трябва да идва само от стимули? Всеки, който е бил в частния бизнес, знае, че мотивацията за работа трябва да идва отвътре – в противен случай вероятността да не се задържи на работа е доста голяма. Не и в БДЖ обаче, където при намерението за всякакви съкращения се вдига вой до небесата.

Въпросът за заплатите е доста интересен – дали са ниски или високи е субективно възприятие, което всеки може да определи за себе си. Когато някой не е доволен от заплащането си обаче, излиза на пазара на труда и се бори за по-високо. Като се изключат машинистите, едва ли повечето от останалите служители имат някакво специфично умение, което да не могат да приложат и в друга сфера на производството и бизнеса като цяло.

Всъщност може би имат – специфичното умение да бъдеш държавен служител в залязваща звезда на комунизма. Да лежиш на старите спомени, когато влаковете са имали почти пълен монопол в превозите и когато държавата щедро е субсидирала предприятие с неясна стратегия и визия за бъдещето.

Последна актуализация: 12:54 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

14
rate up comment 4 rate down comment 0
trendline
преди 12 години
Егати държавата. Нито визия, нито стратегия. Ми по-добре да я затворим (тя е тръгнала натам). Господ ни даде природа но не и акъл.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 0 rate down comment 0
trendline
преди 12 години
И защо да няма социални функции БДЖ. Пенсионери, студенти и ученици като пътуват с 50% намаление нали така се подпомагат тези социални групи. Вместо да се справят с гратисчиите плащащи на ръка на кондуктора и крадящите дизелово гориво пак се отклонява вниманието в друга посока. Ей, големи капиталисти се извъдихте, пък хората - майната им, всеки да се оправя сам.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 2 rate down comment 1
CGY
преди 12 години
"Аналогията между Кремиковци, което за щастие вече е в историята...". Наистина ли това Ви прави щастлив? Аналогията между двете е в некадърното управление и източването, продължаващи с десетилетия. И в двата случая явно има интерес и е по- лесно да се краде и съсипе накрая. Социалната функция била проблемът? Закриват се училища, болници, да се спрат и влаковете и хората да се съберат само в областните центрове? Ще е изключително полезно. Оптимизация не значи непременно да се спират влакове. Допълнително ще има добри възможности за развитие на електротранспорта със средства от ЕС и ако проблемите продължават и се изгубят тези пари ще е престъпно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 0 rate down comment 0
slayer
преди 12 години
Ти да не си Петър Бунев, младеж?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 3 rate down comment 0
Андрей Любенов
преди 12 години
тук ме изненадващ - ултра неадекватно поведение по време на стачката - едва ли не им се каза, че и без тях може - уж си бизнес човек - как да се оправиш със синдикатите по друг начин. много си интересен - при всеки намек за съкращения - ще блокираме, ще протестираме....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 2 rate down comment 0
Андрей Любенов
преди 12 години
Груев, само за инфо - Недев е бил шеф на инвестор по времето на IPO-то - преди много години и след това не е имал нищо общо с нас. Та никога не ми е бил шеф. Чиста случайност.А дали има връзка между управлението на 5-те човека в инвестора и пилотирането на совалката - ами не сме го назначавали ние за шеф на БДЖ, а същите тези, които сега и него по всяка вероятност ще уличат в конфликт на интереси и какво ли не.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 2
тцЪ
преди 12 години
Проблемът изобщо не е, че държавата субсидира БДЖ. Каквото и да става железниците няма да излезат на печалба - разходите за поддръжка на вагони, линии, локомотивни депа и т.н. са ОГРОМНИ. Значи - без държвна помощ не става - и това е не само при нас.Проблемът е, че има твирде много назначена чиновническа ***, която и идея си няма от организация на подобно дружество, от технически операции и т.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 1
leverkuzen
преди 12 години
познавам го лично...наистина имаше желание и воля да направи нещо положително за това БДЖ..уви
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 2
unicornblade
преди 12 години
Любенов, да ви отговоря на въпроса - работниците се мотивират само от пари, защото заплатите са им по-ниски от текущите им разходи. Ако не ми вярвате, прочетете за пирамидата на Маслоу. Това за което говорите се появява само ако първичните нужди на човека са задоволени. Ако не са задоволени, човекът мисли само за заплата, кражба, далаверка и пр. За жалост това не проблем на БДЖ, а на цялото ни общество.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 1
hellwitch
преди 12 години
Е то целия проблем е в това, че трябва да се приватизират превозите. А за печелившо БДЖ никой не иска да плаща. Другото е, че би трябвало да се разбие монопола на БДЖ в железопътните превози, а държавата да продаде правата за влакове на търг. После съответната фирма си плаща таксите за гари и инфраструктура, смята колко е необходимата цена и предлага услугата със съвсем друго качество.Да така социалната функция отпада и това е правилното. Стига с тоя соц. 20г не може да се оттървем от безкрайните привилегии и държавни услуги - хранилка на шепа мързеливци.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още