IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

БДЖ – по пътя на Кремиковци

Социалната функция дълго време бе посочвана като основна причина за живуркането на комбината, историята се повтаря с железниците

11:32 | 22.08.12 г. 30
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Ръждясалите вагони като символ на неясното бъдеще на българските железници. <em>Снимка: sxc.hu</em></p>

Ръждясалите вагони като символ на неясното бъдеще на българските железници. Снимка: sxc.hu

Новината за изненадващата (а може би и не толкова) оставка на Йордан Недев като изпълнителен директор на холдинг БДЖ няма как да бъде приета равнодушно и да бъде оставена да отмине просто така.

Самото ѝ съобщаване – по време на поредната първа копка, а не на специално организиран брифинг например, моментално разсейва вероятността „лични мотиви“ да са в основата на напускането на Недев. Със сигурност причините са по-различни и би било интересно да ги чуем.

Какво направи Йордан Недев начело на БДЖ?

За малко повече от година новото ръководство на холдинга успя да вкара темата за железниците в дневния ред на обществото. След дълги години на разруха се заговори за инвестиции и изправяне на компанията на крака. Заговори се за разпродажба на активи, за рентабилност и оптимизация на разходите.

Именно около тези три понятия, които биха залегнали в бизнес плана на всяка една компания от частния сектор, започнаха и проблемите. Синдикатите в миг скочиха срещу намерението за каквото и да е съкращение на разходите и шумно опитаха да заглушат всякакъв разумен подход за бъдещето на предприятието.

БДЖ пое курс към стабилизиране – който трябваше да мине през освобождаване от несвойствените дейности, комбиниране на позиции по поддръжката на вагони и разбира се – по разпродажбата на активи. Защото едва ли има разумно обяснение за огромната база недвижими имоти, запуснати и неподдържани с години и непрекъснато понижаващи стойността си.

С какво Недев не успя да се справи  - със синдикатите. Но очевидно и с правителството.

Аналогията между Кремиковци, което за щастие вече е в историята, и БДЖ е повече от ясна – два гиганта от времето на комунизма, субсидирани от държавата и всички граждани, независимо дали искат и дали ползват техните услуги. Така, както за Кремиковци години наред се втълпяваше социалната роля на комбината – разбира се от синдикати и служители, така вече години и за БДЖ се върти същата плоча.

Без влакове цели населени места щели да останат без транспорт. Без трима души, които да обследват композициите преди тръгване, рисковете щели да са големи. Без привилегии за служителите те щели да изгубят мотивация. Заплатите били ниски и не мотивирали.

А нима мотивацията трябва да идва само от стимули? Всеки, който е бил в частния бизнес, знае, че мотивацията за работа трябва да идва отвътре – в противен случай вероятността да не се задържи на работа е доста голяма. Не и в БДЖ обаче, където при намерението за всякакви съкращения се вдига вой до небесата.

Въпросът за заплатите е доста интересен – дали са ниски или високи е субективно възприятие, което всеки може да определи за себе си. Когато някой не е доволен от заплащането си обаче, излиза на пазара на труда и се бори за по-високо. Като се изключат машинистите, едва ли повечето от останалите служители имат някакво специфично умение, което да не могат да приложат и в друга сфера на производството и бизнеса като цяло.

Всъщност може би имат – специфичното умение да бъдеш държавен служител в залязваща звезда на комунизма. Да лежиш на старите спомени, когато влаковете са имали почти пълен монопол в превозите и когато държавата щедро е субсидирала предприятие с неясна стратегия и визия за бъдещето.

Последна актуализация: 12:54 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

24
rate up comment 1 rate down comment 0
Rumyana88
преди 12 години
Сега Кремиковци,Булгартабак на Бойко ли са или на Доган?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 1 rate down comment 1
SA
преди 12 години
Някой да попита Недев защо по чисто новата линия Пловдив-Димитровград (уж за 160 км/ч) в продължение на месеци влаковете се движеха по старото разписание от времето на ремонтите (78 км за 2 часа). Също така, защо дори в актуализираното разписание няма нито един бърз влак, който да се движи по-бързо от времето преди реконструкцията? Защо няма нито един директен бърз влак до София, който да е по-бърз от автобусите?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 0 rate down comment 0
borislav.ninov.58
преди 12 години
Гн Любенов,коментара Ви е горе долу е приемлив аз имам едно предложение към Вас.А то е относно"сянката"на автомобилния транспорт върху Б.Д.Ж. защото тя сянката се появи когато В.Краус стана министър на транспорта и за съжаление оттогава та до днес тя прогресивно нараства.!!!А ако решите да си направите труда за едно журналистическо разследване с задна дата т.е. от времето на горепосочения министър до днес може би ще имате по друго мнение относно"хала"на българските железници???
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 3 rate down comment 0
lio58
преди 12 години
Не зная кой, но явно или правителствата до сега нямяха ум или полза да направят бизнеса "превоз по ЖП" печеливш. Ако можеше да се ходи от София до морео за 3-4 часа никой нямаше да помисля да се блъска по магистрали.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 3 rate down comment 1
data
преди 12 години
БДЖ - 20 % от линийте , носят 80% от приходите - при такава структора на разходите и марсианец да дойде в БДЖ няма как да се справи . Рано или къно истината ще ни тресне по главата - българската икономика може да издържа много по малка железница .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 5 rate down comment 1
ОК
преди 12 години
Лудост беше, че Данчо въобще се е навил да оглави БДЖ и да се опита да строши стената с глава. Е, успя да поразкърти мазилката, което пак не е малко. Успех и на него и на БДЖ оттук нататък. За него не се съмнявам. За БДЖ - за съжаление съдбата на Кремиковци е съвсем реална.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 2 rate down comment 0
Didkata
преди 12 години
Реформата в БДЖ трябва да мине през забрана на синдикатите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 3 rate down comment 0
Didkata
преди 12 години
Данчо Недев е изключително свестен и добронамерен човек. Но както е казано - една птичка пролет не прави. Невъзможно е няколко човека топ мениджмънт да сменят културата в БДЖ, при това с толкова силни синдикати. Браво, че се пребори с тях при стачката. Браво, и че намали загубата на половина. Трябваше да е още по-радикален със синдикатите - Мърдок как се оправи с английските печатари.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 6 rate down comment 0
Tony
преди 12 години
Никой не може да оправо БДЖ, защото цените на билетите се определят от правителството! То задължава БДЖ да направи намаление за пенсионери и студенти, което не е лошо, но правителството трябва да доплаща тези пътувания.Пътуването с влак би било много приятно, ако вагоните имаха климатик и WiFi. Да не говорим за другите удобства. Бих ходил до морето в спален вагон в петък през нощта и бих се връщал в неделя през нощта!Ако шефовете на БДЖ имаха право да опеделят цените, сега това щеше да бъде едно "лукзозно" пътуване в сравнение с пътуването с автобус или кола.За съжаление, всички политици използват БДЖ за социални цели и така направиха един вид транспорт пълна трагедия!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 0
Андрей Любенов
преди 12 години
Трибуната е отворена за всички - какво трябва да включва реформата в БДЖ. Така, че железниците да са в реална полза за обществото, а не обществото да е кръводарител на болна система. Позициите - на info***investor.bg в новия ни дебат.Моето мнение си го казах - очакваме вашите :) Поздрави!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още