Необходимо е туристите, отиващи на екскурзии и почивки чрез туроператори да имат сигурност, че при евентуални непредвидени събития, които биха възпрепятствали провеждането на почивката, съответната похарчена сума ще им бъде възстановена. Това е особено важно през настоящия период на криза, когато хората повече обмислят къде и за колко пари, а и дали да отидат на почивка.
Не е избледнял споменът от края на миналото лято, когато стотици руски туристи, почивали на Черноморието ни, се прибраха с дни закъснение заради изпадането в неплатежоспособност на туроператора „Алма тур“. Някои неуредици имаше и при организацията на „пакетните“ почивки на български граждани в страната и чужбина.
През следващите месеци, поради доста голямата като цяло междуфирмена задлъжнялост в България, е възможно да изпаднат в неплатежоспособност и други туроператорски фирми. Затова е необходима по-добра регламентация, осигуряваща защита на туристите в такива случаи, което ще помогне и за повишаване на доверието на клиентите в туроператорите, споделиха от бранша.
По принцип всички закупили „пакетни“ почивки са с нагласата да получат това, за което са платили, както и трябва да бъде. Туристите обаче ще са по-спокойни, а вероятно и по-склонни да дадат допълнителни средства за развлечения по време на самата почивка, ако имат сигурността, че няма да се случат непредвидени неприятни обстоятелства. За това ще допринесе и сигурността, че платената туристическа застраховка ще подсигури връщането в родината, ако туроператорът междувременно изпадне в неплатежоспособност (както се случи например с „Алма тур“). Ако пък почивката изобщо не се осъществи, парите на засегнатите би трябвало да бъдат върнати.
И тук възниква проблемът, че връщането на дадените от гражданите суми при провалени екскурзии и почивки се бави със седмици, дори с месеци. Според представители на туристическия бранш предпоставки за това има в законодателството у нас в тази област. То дава възможност на съответния застраховател до голяма степен сам да преценява дали ощетените туристи са предоставили необходимите документи за изплащане на обезщетението.
Затова от Българската туристическа камара предлагат средствата от туристическата застраховка, които туроператорът събира и внася в застрахователна компания, директно да се превеждат от застрахователите по специална сметка към определена държавна структура. Това може да е Комисията за защита на потребителите (КЗП) или специално формиран фонд, както е например във Финландия и други страни.
Според специалисти комисията или фондът, като независими органи, много по-бързо ще решават настъпили ли са условията по застрахователното събитие, според които трябва да се изплаща обезщетение. След това и самото превеждане на средствата на засегнатите при провалена екскурзия или „пакетна“ почивка, или на авиокомпанията (за превоз на туристите, ако туроператорът фалира), ще се осъществява незабавно.
От Туристическата камара смятат, че е добре да има и леко повишение на максималния размер на застрахователната премия, която плащат туроператорите, и съответното завишение на застрахователната сума при настъпване на застрахователно събитие. Те, както и досега, трябва да зависят от годишния оборот на туроператорската фирма.
Посочените предложения за изменения при методиката на изплащане на обезщетенията биха могли да се регламентират чрез промени в Наредбата за условията и реда за сключване на задължителната застраховка, покриваща отговорността на туроператорите.
От Туристическата камара препоръчват това да стане преди началото на летния сезон, за да се намалят до минимум неуредиците при осъществяване на „пакетните“ почивки.
Добре е и съответните институции да са си направили изводи от миналото лято и да направят каквото зависи от тях за въвеждане на повече ред и сигурност в този сектор от туризма според европейските изисквания.