"Витоша ски" АД спря работата на лифтовете към Витоша и на ски съоръженията в началото на декември 2011 г. и те все още не работят, въпреки че ски сезонът е преполовен.
"Витоша ски" обаче от години работи на тотална загуба и логичното се случи - фирмата спря дейност.
За 2010 г. загубата на Витоша ски АД е 2,1 млн. лв. след загуба от 2,2 млн. лв. за 2009 г. Загубата преди лихви, данъци, амортизации и обезценки (EBITDA) е 825 хил. лв. за 2010 г. и 670 хил. лв. през 2009 г. Именно EBITDA показва, че този бизнес е крайно нерентабилен.
Анализ на Investor.bg показа, че от лифт компаниите у нас само Юлен АД в Банско отчита печалба през 2010 г. Всички други са на нетна загуба, включително съоръженията в Боровец, Пампорово, Витоша. На загуба са и лифтовете до х. Рилски Езера, до Картала (над Благоевград) и над гр. Сопот.
Все пак при Бороспорт АД (Боровец) например има печалба преди разходи за лихви, данъци и амортизации (EBITDA). Именно разходите за лихви правят бизнеса на Бороспорт губещ през 2010 г.
Анализът показва, че "Витоша ски", лифтът над Благоевград и този над Сопот работят на загуба дори и преди начисляването на амортизации и плащането на лихви.
Къде може да се крие фундаменталният проблем на съоръженията на Витоша, за да са те толкова икономически неефективни?
На пръв поглед те са близо до София с нейните над милион жители и по-висок от средния за страната стандарт. На практика обаче са губещи.
Настоящият анализ не може ясно и категорично да изчисли защо съоръженията над Витоша са губещи.
Един от неопровержимите фактори, е че в последните години на Витоша нямаше сняг и само изкуствения спасяваше сезона. Изкуствен сняг обаче имаше само на част от писта Витошко лале. На първо място това означава опашки пред съоръжението, което пък е с нисък капацитет. На второ място мнозина не обичат да карат на изкуствен сняг. И трето - пистата доскучава, все пак това са само 1,3 км. спрямо писти с обща дължина от по около 50 км. на Банско и Боровец.
Друг важен фактор срещу ефективността на съоръженията на Витоша е липсата на леглова база към тях. Нещо, което работи в подкрепа на съоръженията на Банско, Боровец и Пампорово.
Хотели в София има и то много, но София няма имидж на ски курорт, а на столичен град с мръсен въздух и големи задръствания. От центъра на София до пистата "Витошко лале" се стига за около 1 час с автомобил, а в Боровец пистите са пред хотела.
На Витоша за едноседмична ски ваканция не ходят нито чуждестранни ски туристи, нито български. И как да ги има? С една писта дълга 1,3 км.
преди 12 години Нямам нищо напротив да се модернизират лифтове и писти на Витоша и да се построят нови, но само в случай че:1. Кръга около Цеко Минев си плати една СЕРИОЗНА КОНЦЕСИЯ2. Всички дейности да се извършват само и единствено от фирми с Българска регистрация, а не офшорни.3. Разходи за външни услуги с доставчик офшорки да не се признават за такива.4. В зимния сезон служители на НАП да правят нон стоп проверки дали всичко се '*** на касов апарат'При това положение съм съгласен в парка да се строи. В момента се опитват да се уредят да строят на държавна земя без да се бъркнат ( с изключение на рушвети), а после през офшорки да цоцат с години наред докато НАП ги жали, че са на загуба..Няма логика Витоша ски да е на загуба и да се натиска да налива пари за нови влекове и писти...при положение, че с настоящите дето са ги взели без пари..не могат да излязат на +лично мнениене е препоръка към никой..е освен към политиците без морал... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Първо - няма как да си на загуба, когато на практика експлоатираш само едно съоръжение" Хайде обясни ми логиката на това съждение, че нещо не я схващам... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години *** поръчковата статия. Ало "Витоша Ски" що не си е... м.... *** продажни. Като не можете да изкарате пари марш, мама ви подкупна, ненаситна отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да ни е честит Борисов. Лифтовете не са за печалба а да обслужват народа както и болниците. Но Борисов скапа България с не разплащането си и сега ни болници ни лифтове.Хейл Тато. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Четвърто - каквото и да е положението някак трябва да се осигури Лале да работи. Не може хиляди хора, които иначе карат на Витоша (пенсионери, ученици) да остават без алтернатива, само защото нямат възможност да карат на големите курорти.Пък и колкото и да е близо Боровец - друго си е след работа да разпуснеш с едно нощно на Витоша. А едва ли човек, който парите не са му проблем и му се карат ски, може да си позволи всеки един уикенд да е пътува нанякъде за да покара - чисто като време.Между другото Витоша ски си избиват парите само от нощното каране. Винаги има доста хора, дори през седмицата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Много повърхностен анализ.Първо - няма как да си на загуба, когато на практика експлоатираш само едно съоръжение. Хората, които го ползват не са толкова малко, особено събота и неделя, както бе споменато.Второ - не е нужно Витоша да привлича хора за ски ваканции, ако се направи така, че софиянци карат на Витоша. Пък и с туристи - има какво да им се осигури да правят и видят в София и околността, когато не са на ски. Ако смога не им харесва - Драгалевци и Симеонова са идеално в полите на планината, за да почиват след ските.Трето - Черни връх може да е по-ниско от Маркуджуцуте, но средната височкина на ски-зона Алеко е далеч над тая на Боровец. И там положението доста често се крепи на изкуствения сняг, а в Банско си имат лаф за стотиците оръдия, с които разполагат - "Сняг не ни трябва, ние сами си го правим". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Витоша е незаменима като ски алтернатива за София. Там карат ски десетки хиляди децата всяка година. Ако има свестни съоръжения клиентие ще се утроят. Ако сте ходили на нощно каране ще видите, че няма къде да паркирате от хора. Съоръженията са на по сто години. Срамно и опасно е да се експлоатират. Политиците написаха безумни закони, които спъват всичко. И когато някой им се опре започва манипулацията на общественото мнение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години То и Нефтохима е загуба ;)Иначе карането на ски на Витоша ще си остане предимно за софиянци. И като се знае, че през делнични дни няма толкова натоварване, трябва да се помисли как да привлекат повече клиенти, било то чрез по-ниски цени и нещо друго.Впрочем, Романския към Витоша ски ли е? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Този анализ съдържа съмнителни моменти - вероятно защото се доверява на официални счетоводни документи. Но в тях счетоводството е данъчно оптимизирано, а в такъв тип счетоводство оптималното е да се изкараш на загуба.Не е възможно Боровец или Банко да са на минус. При полудневна карта от 30 лв., достатъчно е да има 30-40 скиори, за да излезе лифтът на плюс. Същото е и на Витоша. Помня когато работеха влековете какви опашки бяха. Стотици скиори всеки ден.Иначе една фирма на загуба лесно излиза. Помпаш перото "външни услуги" към офшорки и си на огромен минус... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Интересно като са на загуба някой проверявал ли ги е дали издават касов бон на всички купуващи билети и карти за лифт и влек... отговор Сигнализирай за неуместен коментар