"Витоша ски" АД спря работата на лифтовете към Витоша и на ски съоръженията в началото на декември 2011 г. и те все още не работят, въпреки че ски сезонът е преполовен.
"Витоша ски" обаче от години работи на тотална загуба и логичното се случи - фирмата спря дейност.
За 2010 г. загубата на Витоша ски АД е 2,1 млн. лв. след загуба от 2,2 млн. лв. за 2009 г. Загубата преди лихви, данъци, амортизации и обезценки (EBITDA) е 825 хил. лв. за 2010 г. и 670 хил. лв. през 2009 г. Именно EBITDA показва, че този бизнес е крайно нерентабилен.
Анализ на Investor.bg показа, че от лифт компаниите у нас само Юлен АД в Банско отчита печалба през 2010 г. Всички други са на нетна загуба, включително съоръженията в Боровец, Пампорово, Витоша. На загуба са и лифтовете до х. Рилски Езера, до Картала (над Благоевград) и над гр. Сопот.
Все пак при Бороспорт АД (Боровец) например има печалба преди разходи за лихви, данъци и амортизации (EBITDA). Именно разходите за лихви правят бизнеса на Бороспорт губещ през 2010 г.
Анализът показва, че "Витоша ски", лифтът над Благоевград и този над Сопот работят на загуба дори и преди начисляването на амортизации и плащането на лихви.
Къде може да се крие фундаменталният проблем на съоръженията на Витоша, за да са те толкова икономически неефективни?
На пръв поглед те са близо до София с нейните над милион жители и по-висок от средния за страната стандарт. На практика обаче са губещи.
Настоящият анализ не може ясно и категорично да изчисли защо съоръженията над Витоша са губещи.
Един от неопровержимите фактори, е че в последните години на Витоша нямаше сняг и само изкуствения спасяваше сезона. Изкуствен сняг обаче имаше само на част от писта Витошко лале. На първо място това означава опашки пред съоръжението, което пък е с нисък капацитет. На второ място мнозина не обичат да карат на изкуствен сняг. И трето - пистата доскучава, все пак това са само 1,3 км. спрямо писти с обща дължина от по около 50 км. на Банско и Боровец.
Друг важен фактор срещу ефективността на съоръженията на Витоша е липсата на леглова база към тях. Нещо, което работи в подкрепа на съоръженията на Банско, Боровец и Пампорово.
Хотели в София има и то много, но София няма имидж на ски курорт, а на столичен град с мръсен въздух и големи задръствания. От центъра на София до пистата "Витошко лале" се стига за около 1 час с автомобил, а в Боровец пистите са пред хотела.
На Витоша за едноседмична ски ваканция не ходят нито чуждестранни ски туристи, нито български. И как да ги има? С една писта дълга 1,3 км.
преди 12 години Ами явно точно защото си израстнал в Самоков нямаш идея какво беше по това време на Витоша! Всички съоръжения работеха с пълна сила, а паркинга на Алеко беше празен, имаше опашки и на Романски и на Лале, и на кабинката и на спираката на 64. Години наред, поколения наред всичко работеше безотказно и времето (както беше написал по-долу) никога не е било определящ фактор. Витоша е сурова планина и времето там се сменя за секунди, това не е Рила. Всеки човек израстнал тук знае това и обича тази планина, заедно с всичките и минуси. Лифтове безспорно трябва да се подновят, но това не изисква промяна в закона, промениха ли го като построиха 5 нови лифта в Банско?! Да не говорим, че дори в този си вид софиянци даваха по 40 лв. за карта. На който не му харесва, му е топло, студено, стръмно и неуредено да си намери подходящо място според възможностите си - избор бол! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години целта на цялата кампания за минимизиране на обороти печалби масовост идруги лъжи е една-----закупуване на земята под съоръженията на витоша .докато това не стане забравете за инвестиции в инфраструктура и съоръжения по витоша.някой иска но един друг не му дава щото го иска за себе си.това е истината отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тезата че трябва да ходим пивече на ски за да е на печалба Цеко е малко нахална. А пък да се твърди, че в София няма бизнес възможности за спортно развлекателни съоражения е смешна. Фактът, че хората пътуват до Боровец за един ден да карат е достатъчен отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Логиката е, че разходите, които дружеството има за да поддържа едно съоръжение не са толкова големи и 100% се изплащат от хората, които си купуват карти. Те не са никак малко като за една писта, редовно съм на Лале (бях до миналата зима). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Хайде да го направим. Някой да го направи. Например швейцарците правят най-много шоколад, изнасят най-много, но познайте и хапват най-много на глава от населението.Трябва държавата и общината да ни създадат условия, ние да ползваме, за да финансираме по този начин и съответно ще дойдат и други. Октомври отиваме на симеоновския лифт и .... профилактика. Имаше 5 индийци, които бяха дошли с такси и си тръгнаха разочаровани. Щеше да изсипят малко пари във Витоша Ски и в България.Дано правителството и общината се вземат в ръце. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Абсолютно безумен и ненужен коментар! Прилича на платен PR на собствениците на съоръженията. Само някой "анализатор", който няма никаква информация за проблема може да напише нещо такова... или да изпълнява нечия поръчка. Съоръженията в най-големите ски курорти са собственост на едни и същи инвеститори - Витоша, Банско, а вече и Боровец. Така, че анализа би трябвало да се прави на групата като такава, а не на отделните дружества. Ако Витоша не печели клиентите отиват в Банско или Боровец, така че "консолидираните" резултати си остават постоянни (относително). Най-големия проблем е мълчанието от страна на държавата и агенциите, които следва да регулират подобни пазарни изкривявания, които единствено не разбраха, че пазара на ски туризъм е брутално монополизиран и от позицията на този неконтролируем от страна на държавата монопол, правят нелоялна конкуренция на всички останали свързани туристически услуги. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Грешка. Дианабад (Диана) и Спартак не са басейни, те са комбинация с други неща.Диана е и хотел и там си правят лагери национални и клубни отбори. Входът за външни хора в басейна е страничен бизнес. То и в хотелите на Боровец и Банско може да отидеш само в басейна плащайки , но ако не е хотела, басейна е фалирал.Само басейн е Панчарево (името му е Корали) и отчета му е публикуван тукhttp://***.investor.bg/***-i-analizi/339/a/pecheli-li-se-ot-mineralnite-plajove-i-kolko-gubi-sinergon-holding-ot-negoviia,121694/Мижава работа. 13 000 лв. печалба за 2010 г. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ходят в Алпите (1), защото нямат куде да си изхарчат парите на Витоша (2), зашото явно имат пари. Кой е казал, че само ските правят едим курорт интересен? Кой е казал, че, само през зимата и само уикенда? По света има много богати и развити курортни места където няма ски - има само хубава природа, а Витоша е уникална като парк за София. Малко други големи градове имат такава ценност в непосредствена близост. Може да има хотели, спа, басейни, забавления, планинарство,... хиляди неща. Има и предостатъчно хубави дни през годината.. Значи, има ги условията, има ги клиентите, потенциала. Няма само кой да го направи, и има държава, която пречи, вместо да помага - кретения, дето я има само в 3-тия свят. Уффф...! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Има, има - Дианабад, Спартак, Панчерево, Варадеро...и са пълни като съм ходил.А София ленд, според мен, въобще не беше добре планиран.То и моловете фалират, някои и непостроени още, но квартална бакалия да фалира не съм видял, примерно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Аз пък съм израсъл в Самоков и през лятото колите на софиянци се нижеха с часове петък вечер и неделя вечер на път за Искровете. Участъци от реките от над 10 км. бяха плътно с къмпингуващи. Сега през лятото няма нито една палатка. А София е по-голяма.Така че ако ще си говорим за "между 1972-92" ще си говорим глупости.Сега хората ходят на ски в Алпите и на къмпинг по гръцко и в Турция. Нещата са други. отговор Сигнализирай за неуместен коментар