"Витоша ски" АД спря работата на лифтовете към Витоша и на ски съоръженията в началото на декември 2011 г. и те все още не работят, въпреки че ски сезонът е преполовен.
"Витоша ски" обаче от години работи на тотална загуба и логичното се случи - фирмата спря дейност.
За 2010 г. загубата на Витоша ски АД е 2,1 млн. лв. след загуба от 2,2 млн. лв. за 2009 г. Загубата преди лихви, данъци, амортизации и обезценки (EBITDA) е 825 хил. лв. за 2010 г. и 670 хил. лв. през 2009 г. Именно EBITDA показва, че този бизнес е крайно нерентабилен.
Анализ на Investor.bg показа, че от лифт компаниите у нас само Юлен АД в Банско отчита печалба през 2010 г. Всички други са на нетна загуба, включително съоръженията в Боровец, Пампорово, Витоша. На загуба са и лифтовете до х. Рилски Езера, до Картала (над Благоевград) и над гр. Сопот.
Все пак при Бороспорт АД (Боровец) например има печалба преди разходи за лихви, данъци и амортизации (EBITDA). Именно разходите за лихви правят бизнеса на Бороспорт губещ през 2010 г.
Анализът показва, че "Витоша ски", лифтът над Благоевград и този над Сопот работят на загуба дори и преди начисляването на амортизации и плащането на лихви.
Къде може да се крие фундаменталният проблем на съоръженията на Витоша, за да са те толкова икономически неефективни?
На пръв поглед те са близо до София с нейните над милион жители и по-висок от средния за страната стандарт. На практика обаче са губещи.
Настоящият анализ не може ясно и категорично да изчисли защо съоръженията над Витоша са губещи.
Един от неопровержимите фактори, е че в последните години на Витоша нямаше сняг и само изкуствения спасяваше сезона. Изкуствен сняг обаче имаше само на част от писта Витошко лале. На първо място това означава опашки пред съоръжението, което пък е с нисък капацитет. На второ място мнозина не обичат да карат на изкуствен сняг. И трето - пистата доскучава, все пак това са само 1,3 км. спрямо писти с обща дължина от по около 50 км. на Банско и Боровец.
Друг важен фактор срещу ефективността на съоръженията на Витоша е липсата на леглова база към тях. Нещо, което работи в подкрепа на съоръженията на Банско, Боровец и Пампорово.
Хотели в София има и то много, но София няма имидж на ски курорт, а на столичен град с мръсен въздух и големи задръствания. От центъра на София до пистата "Витошко лале" се стига за около 1 час с автомобил, а в Боровец пистите са пред хотела.
На Витоша за едноседмична ски ваканция не ходят нито чуждестранни ски туристи, нито български. И как да ги има? С една писта дълга 1,3 км.