IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември

Общо търговското ни салдо през септември се влошава със 126,7 млн. лв. на годишна база, но само с Русия и Украйна се влошава с 383,3 млн. лв.

07:57 | 14.11.11 г. 21
Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември

Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември, като търговското салдо се влоши със 126,7 млн. лв. на годишна база до минус 362,3 млн. лв., като само с Русия и Украйна, откъдето внасяме енергийни суровини, влошаването е с 383,3 млн. лв. 

От началото на 2011 г. отрицателното ни търговско салдо с Русия и Украйна се е влошило с 1,64 млрд. лв. до минус 6,2 млрд. лв. след внос за 7,35 млрд. лв. и износ за 1,15 млрд. лв., като 5,24 млрд. лв. е отрицателното салдо с Русия (внос на петрол и природен газ) и 959 млн. лв. с Украйна (внос на въглища).  

Интересното е, че през септември 2011 г. салдото ни със страните от ЕС е положително в размер на 143,5 млн. лв. спрямо отрицателно от 85,3 млн. лв. година по-рано, или подобрение с 228,8 млн. лв. За деветмесечието на 2011 г. положителното ни салдо с ЕС е за 1,15 млрд. лв., но отрицателното със страните извън съюза е за 2,67 млрд. лв. 

Разбира се, мнозина биха казали, че малко може да се направи по енергийната тема, тъй като ние не добиваме нефт и природен газ, а въглищата ни са нискокалорични и неподходящи за транспортиране и ТЕЦ-овете във Варна, Девня, Русе, Свищов и други ще продължат да работят с украински въглища.

Един пример обаче - през 2009 г. Уорън Бъфет закупи железопътната компания Burlington Northern за 26 млрд. долара, като идеята му бе, че в ерата на скъп петрол електрифицираният железопътен транспорт ще има конкурентно предимство.

Какво правим ние?

Столичното метро определено намали задръстванията и съответно потреблението на петролни продукти в София. Голяма част от градския транспорт у нас е на електроенергия (трамваи и тролейбуси) с което и градския въздух е по чист.

Положението на БДЖ обаче е катастрофално. Част от линиите не са електрифицирани, а при другите скоростта е ниска и автобусния транспорт е предпочитан от потребителите. Плановете са жп линията София-Бургас да се рехабилитира, за да може с влак от София до Бургас да се пътува за 3 часа.

Последна актуализация: 11:38 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 3
Батя
преди 12 години
"Като се изключи началната инвестиция електроенергията от вятър има същата рентабилност като АЕЦ Козлодуй, твърди Киряков"Мноооого се съмнявам в думите на господина. А и защо въобще търсите подобно мнение точно от него, естествено че ще е необективен.А и не казва каква става цената на вятърния ток ако се калкулира и поддръжката на заместващи мощности. Щото не става да си гасим крушките и хладилниците когато вятъра спре да духа, нали така?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още