IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември

Общо търговското ни салдо през септември се влошава със 126,7 млн. лв. на годишна база, но само с Русия и Украйна се влошава с 383,3 млн. лв.

07:57 | 14.11.11 г. 21
Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември

Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември, като търговското салдо се влоши със 126,7 млн. лв. на годишна база до минус 362,3 млн. лв., като само с Русия и Украйна, откъдето внасяме енергийни суровини, влошаването е с 383,3 млн. лв. 

От началото на 2011 г. отрицателното ни търговско салдо с Русия и Украйна се е влошило с 1,64 млрд. лв. до минус 6,2 млрд. лв. след внос за 7,35 млрд. лв. и износ за 1,15 млрд. лв., като 5,24 млрд. лв. е отрицателното салдо с Русия (внос на петрол и природен газ) и 959 млн. лв. с Украйна (внос на въглища).  

Интересното е, че през септември 2011 г. салдото ни със страните от ЕС е положително в размер на 143,5 млн. лв. спрямо отрицателно от 85,3 млн. лв. година по-рано, или подобрение с 228,8 млн. лв. За деветмесечието на 2011 г. положителното ни салдо с ЕС е за 1,15 млрд. лв., но отрицателното със страните извън съюза е за 2,67 млрд. лв. 

Разбира се, мнозина биха казали, че малко може да се направи по енергийната тема, тъй като ние не добиваме нефт и природен газ, а въглищата ни са нискокалорични и неподходящи за транспортиране и ТЕЦ-овете във Варна, Девня, Русе, Свищов и други ще продължат да работят с украински въглища.

Един пример обаче - през 2009 г. Уорън Бъфет закупи железопътната компания Burlington Northern за 26 млрд. долара, като идеята му бе, че в ерата на скъп петрол електрифицираният железопътен транспорт ще има конкурентно предимство.

Какво правим ние?

Столичното метро определено намали задръстванията и съответно потреблението на петролни продукти в София. Голяма част от градския транспорт у нас е на електроенергия (трамваи и тролейбуси) с което и градския въздух е по чист.

Положението на БДЖ обаче е катастрофално. Част от линиите не са електрифицирани, а при другите скоростта е ниска и автобусния транспорт е предпочитан от потребителите. Плановете са жп линията София-Бургас да се рехабилитира, за да може с влак от София до Бургас да се пътува за 3 часа.

Последна актуализация: 11:38 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

11
rate up comment 3 rate down comment 4
data
преди 12 години
Тая статия трябва да я прочетът всички псевдо еколози мрънкащи срещу проучването на шистов газ в България .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 2 rate down comment 0
hellwitch
преди 12 години
А бе ти луд ли си - 3-4 хил работни места в ураниеви мини?!?Чуваш ли се какви ги говориш - тези твои работни места са смъртна присъда. 80% от тези работници умират до 5г. Дядо ми е починал заради това, че ДС са го сложили на такава работа. Въобще не говори глупости които не разбираш.АЕЦ Белене може и да има някакъв смисъл, но добива на уран е кошмар
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 1
mpy_yordanov
преди 12 години
Аз съм безпартиен. А да енергийната зависимост я пише и в учебниците за 10-ти, 11-ти клас.Нещо против да се пише за нея?Без значение дали енергия от АЕЦ, въглища, вятър, слънце или природен газ, дискусията не е лошо нещо. С или без БДЖ и столичното метро? С или без енергоемка икономика?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 6
Internet
преди 12 години
Мариане, ти ГЕРБ-ерче ли си..голям агитатор се извъди...?Впрочем заглавието на материала е страхотно - "Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември"...бах мааму... Но се питам - дали икономиката на България е била енергийно зависима само през този клет септември 2011 г. и затова е пострадала толкова тежко или е била такава и през август, юли, юни и т.н. на същата 2011 г, както и през септември и октомври 2010-19997 г., например...но тогава имаше май само победа след победа и успех след успехаХайде не така, investor.bg, вие поне сте професионалисти и хората ви уважават...нали разбирате как нещата не се правят по този елементарен милиционерски начин
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 0 rate down comment 0
bozavino
преди 12 години
http://***.bg/view_article.php?article_id=98295
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 2
bozavino
преди 12 години
Киряков е чист лобист на американскаат лига, онези сегашни играчи в студената война и тези обричащи руско-българските енергиини проекти. Инвестицията на сума като тази необходима за АЕЦ Белене във ВЕИ може да изглежда добро но трябва да отчетем и реалният живот на тази инвестиция, всички знаем че ВЕИ имат максимален живот от 50г, а при един модерен АЕЦ можем да заложим на поне 60г. Друг е въпроса,каква ,,реална'' енергиина производителност и полза ще имат перките пред доказаният атом. при тов урана се внася,но матеряла за приготвянето му се изнасяше от България, преди години имаше предложение от Атомстрой - Русия, сми да възобновим добива и преработката от 48-те уранови мини не работи и двата завода в Бухово и Елешница (най-малкото 3-4хиляди работни места), уви, мисля,че пак аверчетата на Киряков в парламента и не само се противопоставиха на това,сякаш сме Иран а не приятели на САЩ ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 9 rate down comment 0
mpy_yordanov
преди 12 години
Батя, нещата са по-дълбоки, от цифрите на НЕК за преференциални цени. Вятърната енергия в САЩ е вече на цените на конвекционалната. Освен това при ТЕЦ в цените на НЕК не се калкулират разходите за вредни емисии и за здраве на хората в Гълъбово, както и за здраве на миньорите и за ранното им пенсиониране ........ Както и за рекултивиране на десетки хиляди декари земеделска земя.Ако вятъра спре има ПАВЕЦ Чаира, за който има план за силно разширяване. А ако АЕЦ Козлодуй спре? Натоварват се топлия и студения резерв (например ТЕЦ Варна) и се внася от чужбина.Нужни са точни сметки, но предполагам, че цената на ток от вятър вече бие тази от вносни въглища, тоест от ТЕЦ Варна, Девня, Свищов. Вероятно вятъра бие и тока от Марица Изток.И по важното в статията е интегритета с железниците. Не случайно във Франция имат конкурентно предимство на световната сцена. И не случайно Китай иска да свърже Пекин и Шанхай с високоскоростен влак. А също така Шанхай и летището на Шанхай вече са свързани със скоростен влак.Трябва да се мисли, защото сега работим за да плащаме петрола, газта, въглищата и ядреното гориво.Прави са икономистите като казват, че структурата на нашата икономика е лоша и стагнацията ще е дълга.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 4
stone kold
преди 12 години
хахахаа рапона добре му приляга
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 13 rate down comment 0
nikolait
преди 12 години
статията е много добра. И показва отново много ясно, защо в БДЖ са заровени много истини.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 9
Internet
преди 12 години
Социалната сфера бе огрлабена най-цинично и брутално, по-точно бе дори окрадена да шушка от сегашните управляващи, за да има пари за лентички и за PR, и за полицейщина. Освен това изхарчиха парите от резерва на здравната каса, фискалиня резерв е почти на нула и т.н.Това е, следващата година няма да има пари за нищо Да са ни честити Рапона и милицията
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още