Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември, като търговското салдо се влоши със 126,7 млн. лв. на годишна база до минус 362,3 млн. лв., като само с Русия и Украйна, откъдето внасяме енергийни суровини, влошаването е с 383,3 млн. лв.
От началото на 2011 г. отрицателното ни търговско салдо с Русия и Украйна се е влошило с 1,64 млрд. лв. до минус 6,2 млрд. лв. след внос за 7,35 млрд. лв. и износ за 1,15 млрд. лв., като 5,24 млрд. лв. е отрицателното салдо с Русия (внос на петрол и природен газ) и 959 млн. лв. с Украйна (внос на въглища).
Интересното е, че през септември 2011 г. салдото ни със страните от ЕС е положително в размер на 143,5 млн. лв. спрямо отрицателно от 85,3 млн. лв. година по-рано, или подобрение с 228,8 млн. лв. За деветмесечието на 2011 г. положителното ни салдо с ЕС е за 1,15 млрд. лв., но отрицателното със страните извън съюза е за 2,67 млрд. лв.
Разбира се, мнозина биха казали, че малко може да се направи по енергийната тема, тъй като ние не добиваме нефт и природен газ, а въглищата ни са нискокалорични и неподходящи за транспортиране и ТЕЦ-овете във Варна, Девня, Русе, Свищов и други ще продължат да работят с украински въглища.
Един пример обаче - през 2009 г. Уорън Бъфет закупи железопътната компания Burlington Northern за 26 млрд. долара, като идеята му бе, че в ерата на скъп петрол електрифицираният железопътен транспорт ще има конкурентно предимство.
Какво правим ние? Столичното метро определено намали задръстванията и съответно потреблението на петролни продукти в София. Голяма част от градския транспорт у нас е на електроенергия (трамваи и тролейбуси) с което и градския въздух е по чист. Положението на БДЖ обаче е катастрофално. Част от линиите не са електрифицирани, а при другите скоростта е ниска и автобусния транспорт е предпочитан от потребителите. Плановете са жп линията София-Бургас да се рехабилитира, за да може с влак от София до Бургас да се пътува за 3 часа.