Вече подбираме клиентите си и не искаме да работим с всички, заяви Никос Параскевопулос, главен финансов директор на Globul по време на форум за управление на кредитния риск.
"Когато имаше растеж, нямаше изисквания. Сега, в периода на криза, фокусът се смени и искаме здравословен паричен поток от лоялни клиенти. В миналото контролирахме и намалявахме лошите кредити. Сега предотвратяваме възникването им, като не работим с всички клиенти. Защото продажби без кеш означават разходи", сподели финансистът.
"Правителствата на Балканския полуостров забавят плащанията си с 400-500 дни", заяви Марио Илиев, финансов директор в Астра Зенека. "Вече имаме план A, B и C какво да правим с всяка продажба, ако плащането по нея се забави", сподели той.
"Трудно се вземат пари от публичния сектор. Имахме период, в който изведнъж започва забавяне в плащанията. Ние ще ги получим, но не знаем кога", каза и Григор Миланов, финансов и административен директор в HP България.
"По два пъти на ден получаваме справка колко дължат клиентите ни и от колко време, така знаем с кого как да работим. Инвестираме в способностите на търговските си представители, а висшият мениджмънт работи с тях известно време всяка година, за да види колко е трудно", сподели Златна Димова, финансов директор в Кока-Кола България.
Според Ричард Колард, управител на отдел за управление на риска в IBM, кризата е новата реалност и всеки трябва да следи платежосбосността на клиентите си.
В Нестле България всяка година през последните три губехме по 10-15% от клиентите си поради техни ликвидни проблеми, заяви Матю Чандлър финансов директор в компанията. Загубили сме около 30-40 млн. лв. продажби защото част от клиентите ни вече не съществуват, посочи той. Преди кризата лошите вземания бяха 0,1-0,3% от всички продажби. Сега всеки дилър знае, че ако направи лоша продажба, то в края на тримесечието или годината ще получи санкция. Преди 3 години имахме голям конфликт между търговския и финансовия отдел. Целите пред търговците бяха за 10% ръст в условията на криза и те не ги изпълняваха. Сега фокусът е върху качеството на продажбите, сподели Чандлър.