fallback

Какво ще се случи на пазара на горива, ако Лукойл Нефтохим спре работа за месеци

По всяка вероятност цените ще се повишат, макар от правителството да успокояват, че това няма да стане

13:22 | 01.08.11 г. 9
Автор - снимка
Създател

Лицензът за данъчен склад на „Лукойл Нефтохим“ Бургас беше отнет от Агенция „Митници“ на 26 юли. Това на практика означава, че рафинерията спира производството си, защото няма къде (по закон) да съхранява както суровия петрол, така и готовите горива.

Към момента Лукойл България (единственият дистрибутор у нас на горивата на бургаската рафинерия) има пазарен дял от 60-70% при пазара на едро и към 25% - при пазара на дребно (бензиностанциите).

Какво би станало, ако най-голямата компания в страната, при това имаща и господстващо положение, но не монополно (според определение на Комисията за защита на конкуренцията) на пазара в своя сектор, изведнъж спре работа за период от няколко седмици до няколко месеца.

По първоначални данни, като се имат предвид запасите от горива на Лукойл и някои други от по-големите петролни компании на нашия пазар, то за 2-3 седмици горива в страната ще има. След това би трябвало горивата да се купуват от чужбина. Както стана ясно от съобщение на транспортното министерство, пристанищата в страната имат достатъчно налични горива, а и имат възможност да осигурят от други доставчици необходимите им количества горива.

Не така стои въпросът с летищата. Единствената компания, която доставя горива на самолетите, кацащи на летище София, е „Лукойл Ейвиейшън България” ЕООД. В случай на извънредни обстоятелства авиационните компании могат да извършат танкиране (зареждане на по-големи количества от летището, от което излитат), за да осигурят полета си до следващата дестинация.

БДЖ пък има запаси от горива за седмица, показват официалните данни. Това ще наложи железниците да закупуват горива през стоковата борса докато доставките от Лукойл бъдат възстановени.

Положението на бензиностанциите и цените на дребно

Към момента представители на бранша, запитани от Investor.bg, не предвиждат криза със снабдяването с горива по бензиностанциите. Решението на въпроса, най-общо казано, е значително увеличаване на вноса. От Лукойл България също беше споменато, че биха могли да осъществяват внос на горива за своите бензиностанции. Закупуването на горива би могло да стане основно от рафинериите в Румъния и Гърция.

Въпросът е обаче на каква цена ще бъде осъществен вносът.

През първите часове, когато стана ясно, че е отнет лицензът на рафинерията, част от търговците на горива (с малки дялове на пазара у нас) изразиха становища, че фактът за временното излизане от пазара на горива на едро у нас на „Лукойл Нефтохим“ сам по себе си няма да доведе до вдигане на цените на горивата на дребно. Основанията за това са, че е възможен внос от съседни страни, както и че цените в съседните ни страни са близки до тези у нас.

Представители на други фирми, с по-големи дялове на пазара на горива у нас, обаче отбелязаха, че има и други варианти за развитие на ситуацията, особено ако „Лукойл Нефтохим“ не работи за период по-дълъг от месец-два. Те същевременно посочиха, че към момента тези варианти са само теоретични.

Повечето рафинерии имат сключени годишни договори за голяма част от обема горива, който продават. Направили са си и приблизителни разчети за обема суров петрол, който смятат да закупят.

Освен това те имат производствени капацитети на съоръженията си, т.е. могат да изпълняват поръчки за даден период в рамките до определен обем. Предвид продължаващата икономическа криза, проблеми с евентуално увеличение на преработените горива съседните ни рафинерии едва ли ще имат, коментираха представителите на фирми търгуващи с горива на едро и дребно.

Само че, ако се окаже, че за по-дълго време страната ни остане без единствения си производител на горива (който същевременно е и най-голямата компания в страната), не се знае каква може да бъде ценовата политика на съседните рафинерии към нашите търговци.

„Без да правя прогнози смятам, че не е изключено рафинериите да вдигнат цените на горивата за  търговците в България, макар и с малко“, коментира за Investor.bg шеф на петролна фирма.

Причината е, че при подобна ситуация дадена фирма производител може да реши да се възползва от така създалата се пазарна конюнктура - недостиг на пазара на горива в България от местно производство („Лукойл Нефтохим). Впрочем, един аспект на недостига вече е налице – липса на самолетно гориво на летищата, поради което беше отворен държавният резерв на керосин.

„Така че, ако чужди рафинерии евентуално повишат цените на горивата на едро именно заради недостига на пазара у нас (извън промените на международните котировки на суровия петрол), то тогава неминуемо ще се вдигнат и цените на горивата на бензиностанциите със съответния процент“ - колкото са повишени цените на едро, обясниха от петролния бранш. ттам веднага добавиха, че засега няма признаци, че се върви към подобен развой на нещата.

Въпросът обаче остава открит. Засега никой от бранша или управляващите не дава категоричен отговор дали временното оттегляне от пазара на горива на „Лукойл Нефтохим“ ще доведе до вдигане на цените им у нас. Икономическата логика сочи, че при отсъствието за малко по-дълго време на най-големия играч на пазара, при това случило се внезапно (т.е. без възможност за предварителна подготовка за реакция от търговци и големите потребители на горива), по всяка вероятност цените на бензина и дизела у нас ще се повишават. Според първоначални прогнози на представители на бранша това би могло да е с 2-3 ст. на литър гориво.    

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:37 | 13.09.22 г.
fallback