Синдикатите заблуждават премиера за пенсионната система в България, заявява икономистът Георги Ангелов в поредния си анализ по проблема.
В стенограмата от заседанието на правителството на 6 октомври 2010 г. пише:
Бойко Борисов: Вчера съм разговарял с ръководството на синдикатите общо в двете срещи около пет или шест часа. Изслушал съм всички страни. Ще ви запозная с няколко думи…
В момента България е с най-ниската осигурителна вноска , 16 на сто, а за родените след 1959 година – 11 на сто. В другите държави е 26, 27, 29 над 30 на сто…
Искам да отбележа, че докато тези държави през последните години нищо не са правили, тук пък разбира се, аз съм справедлив и обективен човек, предишните правителства бавно и плавно са вдигали при нас пенсионната възраст и в момента другите държави протестират, че техните правителства искат да докарат пенсионната възраст на нашите нива и има протест срещу това…
Ние сега връщаме с 3 на сто като един процент отива във фонд „Безработица”. Само с този 1 на сто във фонд „Безработица” ние през следващата година го зануляваме. Това е огромен, веднага виждан успех, който ще бъде оценен, а 2 на сто са тези, които намалихме в 2009 година за 2010 година. В същност ние отново не вдигаме. Ние отиваме на нивото, на което бяхме…
Икономистът Георги Ангелов оборва твърдения на синдикатите в анализа си, който публикуваме
1. Възраст за пенсиониране
Според синдикатите, в България е най-високата пенсионна възраст и всички останали страни в ЕС се стремят към нашите нива. Всъщност е точно обратното. България има най-ниска възраст за пенсиониране и въпреки това, всички останали продължават да повишават възрастта.
1.1. Нормативна възраст за пенсиониране
На следващите две таблици са дадени възрасти за пенсиониране на мъже и жени през 2009 и 2020, според вече приети и действащи закони и реформи. България е твърдо след последните (дори последна), с най-ниска възраст за пенсиониране.
Пенсионна възраст в ЕС
Източник: Зелената книга на ЕС за пенсиите + скорошни реформи в някои страни
1.2. Ефективна възраст за пенсиониране
Ефективната възраст на пенсиониране в България през 2009 година е малко над 56 години. Тази възраст не само че не е висока или увеличена – но на практика тя е по-ниско дори от възрастта за пенсиониране при комунизма. В допълнение, не е вярно и твърдението на синдикатите, че българите едва ли не работят доживот. Всъщност, средната продължителност на получаване на пенсия се увеличава и е значително по-висока дори отколкото при комунизма (вж графиките долу).
Средна ефективна възраст за пенсиониране в България
Средна продължителност на получаване на пенсия в България
1.3. Структура на излизащите в пенсия по възраст
Както може да се види в официалната статистика на Националния осигурителен институт, много голяма част от хората се пенсионират преди законово определената пенсионна възраст. Преди 60-годишна възраст се пенсионират над 69% от българите (още по-фрапиращо е като имаме предвид, че пенсионната възраст за мъжете е 63 години).
Брой и структура на пенсионерите с новоотпуснати пенсии (лични и наследствени) по групи възраст и пол за периода 1998-2008 г.
2008 г. | ||
Възрастови | Процент | |
групи | Общо | от общия |
брой | ||
Общо мъже и жени | 83 180 | 100.0% |
до 44 г. | 12 327 | 14.8% |
от 45 г. до 49 г. | 4 780 | 5.7% |
от 50 г. до 54 г. | 10 982 | 13.2% |
от 55 г. до 59 г. | 29 455 | 35.4% |
от 60 г. до 64 г. | 20 713 | 24.9% |
от 65 г. до 69 г. | 4 347 | 5.2% |
от 70 г. до 74 г. | 444 | 0.5% |
от 75 г. до 79 г. | 78 | 0.1% |
над 80 г. и повече | 54 | 0.1% |
Мъже | 45 780 | 100.0% |
до 44 г. | 6 229 | 13.6% |
от 45 г. до 49 г. | 2 757 | 6.0% |
от 50 г. до 54 г. | 4 770 | 10.4% |
от 55 г. до 59 г. | 11 978 | 26.2% |
от 60 г. до 64 г. | 16 075 | 35.1% |
от 65 г. до 69 г. | 3 667 | 8.0% |
от 70 г. до 74 г. | 267 | 0.6% |
от 75 г. до 79 г. | 29 | 0.1% |
над 80 г. и повече | 8 | 0.0% |
Жени | 37 400 | 100.0% |
до 44 г. | 6 098 | 16.3% |
от 45 г. до 49 г. | 2 023 | 5.4% |
от 50 г. до 54 г. | 6 212 | 16.6% |
от 55 г. до 59 г. | 17 477 | 46.7% |
от 60 г. до 64 г. | 4 638 | 12.4% |
от 65 г. до 69 г. | 680 | 1.8% |
от 70 г. до 74 г. | 177 | 0.5% |
от 75 г. до 79 г. | 49 | 0.1% |
над 80 г. и повече | 46 | 0.1% |
Процент на населението пенсионирано преди да се достигне определената възраст
Източник: Световната банка
1.4. Проблемът с ранното пенсиониране
Масовото използване на ранно пенсиониране е възможно заради множество вратички за заобикаляне на законовите изисквания – вратички, които синдикатите са пробили чрез брутално лобиране през годините. За съжаление и сегашното правителство се подава на това лобиране и запазва дори най-фрапантните възможности.
Например, в прословутото писмо, което синдикатите са изплатили на премиера по отношение на професионалните пенсионни фондове пише:
"Първо, запазване условията за ранно пенсиониране за лицата, работили в условията на първа и втора категория труд, установени в § 4 на ПЗР на КСО до 2014 година". Това е същият параграф, в който предишните правителства постоянно увеличаваха срока за супер ранно пенсиониране и отлагаха плащането на пенсии от професионалните фондове. В този параграф се дава възможност за пенсиониране на 52 години, 47 години и дори на 45 години – и то при изискване само за 10 години стаж първа категория! Тук е интересът на синдикатите и за да защитят тези скъпи (за данъкоплатците) лобистки привилегии, те са склонни на всичко.
2. Осигурителните вноски в България не са най-ниски
Има страни с почти нулеви осигуровки – например Дания. И това не им пречи да си финансират пенсионната система (от други данъци, напр. ДДС). Има страни с пенсионна осигуровка като нашата (Франция – 15%, Белгия – 16%). Има много страни, които нямат отделна осигуровка за пенсия, а обща осигуровка/данък за всички рискове. Съответно, нашата осигуровка за пенсия не е сравнима с тяхната, понеже нямат такава.
В допълнение, трябва да се има предвид, че дефицитът на НОИ не се дължи на намалението на осигуровките, а на разходите. В допълнение, намалението на данъчно-осигурителната тежест през последното десетилетие НЕ Е намалило приходите в консолидирания бюджет, а ги е увеличило.
На какво се дължи дефицитът на НОИ?
Източник: Евростат
3. Фонд безработица е нормално да има дефицит по време на криза с висока безработица
Дефицитът в този фонд не се бори с вдигане на вноските, а с икономически растеж, работни места и спад на безработицата. Който бори дефицита във фонд безработица с вдигане на вноските, явно планира дългосрочно висока безработица – и точно висока безработица ще е ефектът от вредните политики защитавани от синдикатите (вдигане на облагане, спране на реформите, раздуване на бюджетния дефицит).