fallback

Петрол остава най-големия дистрибутор

11:00 | 10.07.01 г.
Автор - снимка
Създател

С дела си от 33-35% на пазара на горива у нас приватизираната през август 1999 г. Дистрибуционна компания стои на границата на монопола според българското законодателство, който е при 35% пазарен дял.В момента Петрол оперира на либерализиран пазар с конкуренция от мощните петролни вериги на Shell, ОМV и LUKoil и 15-20-процентен дял на малките дистрибутори, чийто дял в някои региони е доста висок. Компанията е предприела масирана инвестиционна програма, насочена към изграждането на обекти с по-пълно обслужване на клиентите, модернизиране услугите на наличните 439 обекта, масирани инвестиции в пазара на газ пропан-бутан, къдетоПетрол изостава от конкурентите си Топливо газ и Shell газ. На последното заседание на СД на дружеството е взето решение за учредяване на фирма Петрол сторидж ЕООД, която ще стопанисва петролни бази и ще предоставя разнообразни услуги както на бензиностанциите на Петрол, така и на други бензиностанции.Борбата между основните дистрибуторски вериги цели заемане дела на малките дистрибутори, които често си позволяват да предлагат нискокачествени горива и е въпрос на време да отпаднат от пазара. В последните месеци компанията съживи отношенията с ЛУКойл-Нефтохим АД, като започна да купува горива оттам, а наскоро беше постигната договореност, че бензиностанциите на Петрол ще носят логото на ЛУКойл.Разположението на бензиностанциите на Петрол по територията на страната е равномерно, като по-малко от 10 от 439-те бензиностанции работят на загуба, предимно разположените в отдалечени райони. Стратегията на фирмата предвижда освобождаване от тях в кратко време, ако продължат да работят на загуба. Огромната част от обектите са морално остарели и се нуждаят от много инвестиции, за да се покрият новите изисквания на клиентите за магазин, заведение за хранене, пропускателна способност, комуникации и др.Петрол съществува от 1932 г. като акционерно дружество с настоящия предмет на дейност и под същото име. Неговите обекти са изграждани в продължение на десетилетия. В момента има действащи бензиностанции, изградени през 50-те години. Основната част обаче са изградени до 1980 г., въпреки че има такива, които са изградени и след това, но те са сравнително малко. Някои от обектите са построени върху малки парцели или при стари градоустройствени планове. Бензиностанциите са строени със социална функция /да има откъде да се налива бензин/ и не са имали съвременната насока към по-пълно задоволяване нуждите на клиента.Отделянето на Петрол АД от Нефтохим АД отслаби малко и двете компании. Ако те бяха продадени като едно цяло, както стана в Унгария, Полша, Хърватска и Сърбия, щеше да бъде малко по-различно.Компанията планира увеличение на капитала и последваща облигационна емисия, за да финансира инвестиционната си програма. На общо събрание, проведено в началото на месеца, акционерите на дружеството решиха да не разпределят дивиденти предвид сериозната инвестиционна програма. Въпреки значителните си финансови възможности Петрол АД не може да си позволи инвестиционна програма с мащабите на ОМV или Shell, които са международни корпорации с огромна мощ.Мажоритарният пакет от Петрол АД бе закупен през 1999 г. срещу 50 млн. USD от Международен консорциум България с основни акционери Нафтекс /50%/, Петрол холдинг груп /25%/ и ОМV /25%/. С ОМV има договорка да й бъдат продадени 25 от бензиностанциите на Петрол АД.Впоследствие Нафтекс петролеум България придобива 24% от капитала на Петрол АД, като изкупува дела на Петрол холдинг груп АД. Към днешна дата бившият приватизационен фонд е продал участието си в Международен консорциум България и Нафтекс е основен акционер в него със 75%. Самата група Нафтекс има търговска дейност в Румъния и ОНД и е с главен офис във Виена. При търговията с нефт работи основно в Черно море и оперира от пристанище Одеса.През последните 4 години приходите на дружеството бележат постоянен ръст, както се вижда от таблицата, до голяма степен благодарение на ръста в цената на суровия петрол /около 2 пъти - от 12 USD през 1997 г. до 26 USD през 2000 г./ и поскъпването на долара /с около 20%/ за посочения период. В продължение на периода фирмата намалява своя пазарен дял.Дружеството е второ по приходи от продажби сред компаниите, листвани на БФБ-София АД, отстъпваща само на ЛУКойл-Нефтохим, със своите постъпления от 708 млн. лв.ВИЗИТКАОтрасъл: ТърговияСедалище: гр.София, ул. Силистра 8Тел.: 02/943 41 58 и 960 09 23e-mail: ivailo.ivanov@petrol.bgНадзорен съвет1. Митко Събев - председател2. Андрей Аржанов3. Петрол холдинг груп АД, предст. от Томаш Майер4. Бедо ДоганянУправителен съвет1. Яни Иванов - председател2. Радосвет Марков3. Йордан Георгиев4. Светослав ЙордановАкционери Международен консорциум България (Нафтекс Петрол) - 51%Нафтекс България холдинг АД - 24%Нефтинвестбанк - 9%други - 16%БАЛАНСОВИ ДАННИ /В ХИЛ. ЛЕВА/1997 г.1998 г.1999 г.2000 г.Дълготрайни активи43 01652 45460 301120 501Краткотрайни активи55 55738 20673 01287 004Парични средства5 5486 7389 4049 594Сума на актива98 57390 660133 313207 505Основен капитал1 8881 8881 8881 884Нетна печалба5 3587 11324 74223 093Резерви39 86741 38048 19050 4241. Неразпределена печалба001121 801Собствен капитал47 11359 53184 876144 217Дългосрочни пасиви00014 032Краткосрочни пасиви51 46031 12948 43749 256ДАННИ ОТ ОТЧЕТА ЗА ПРИХОДИТЕ И РАЗХОДИТЕ /В ХИЛ. ЛЕВА/ 1997 г.1998 г.1999 г.2000 г.Нетни приходи от продажби417 047492 058598 676708 406Разходи за материали5 4176 7687 6548 227Разходи за заплати и други възнаграждения12 77415 74816 29517 069Разходи за социални осигуровки и надбавки6 0748 2799 0519 345Разходи за амортизация2462 8583 9654 389Отчетна стойност на продадените материали, стоки367 808425 518508 576612 806Общо разходи411 531482 083561 952677 027Разходи за данъци4 7444 33613 28711 526СВЕТОСЛАВ ЙОРДАНОВ, ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР: Качеството на горивата е нашата стратегияКАКЪВ Е РАЗМЕРЪТ НА ИНВЕСТИЦИИТЕ ВИ?- Инвестиционната ни програма е 60 млн. USD и по приватизационен договор, и по наши намерения до 2004 г. включително, като до момента ние сме инвестирали 18 млн. USD - закупили сме нови обекти, инвестирали сме в петролни терминали, транспортни средства, свързани с нашата дейност, но основните средства ще влагаме в реконструиране и изграждане на нови обекти на европейско ниво.ИМАТЕ ЛИ ВЕЧЕ ТАКИВА ОБЕКТИ? - Най-новият е в Кърджали, а след около 15 дни ще пуснем такава бензиностанция във Велико Търново и две в София. Каква е стратегията на Петрол АД? Освен модернизацията предвиждаме и обособяването на отделни дейности в самостоятелни предприятия, като например транспортно обслужване, технически сервиз, петролни бази, което води до значителни икономии и до даване на възможност на тези новосъздадени дружества да излязат на пазара и да реализират приходи не само обслужвайки Петрол, но и други клиенти.И тяхното пазарно поведение, и способността им да бъдат конкурентни ще определят тяхното бъдеще.Нашата политика е качеството на горивата и нямаме рекламация за нивото му.КАКЪВ Е ВАШИЯТ ПАЗАРЕН ДЯЛ? - В търговията на дребно около 33-35%.ИМА ЛИ МЯСТО ЗА НОВИ ДИСТРИБУТОРСКИ ВЕРИГИ НА ПАЗАРА?- Още един или двама големи играчи на българския пазар, защото засега дребните дистрибутори държат един сегмент от пазара, който, така или иначе, ще загубят, и въпросът е кой ще го спечели. Дали ще са компаниите, които са сега на пазара, или някой нов играч.Добра е ситуацията на пазара и има условия за инвестиране в този бизнес.ПРИ КАКЪВ ЛИХВЕН ПРОЦЕНТ ПОЛЗВАТЕ БАНКОВИ КРЕДИТИ?- Много банки, включително чуждестранни, са заинтересувани да участват в развитието на компанията по всевъзможни начини. Използваните кредити са с лихви за първокласни клиенти.ЩЕ СЕ ФИНАНСИРАТЕ ЛИ ЧРЕЗ ОБЛИГАЦИИ? - Да, имаме такива намерения, когато му дойде времето, с цел по-масирани инвестиции.В ДОГОВОРА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ ПИШЕШЕ, ЧЕ ВИЕ ТРЯБВА ДА КУПУВАТЕ ГОРИВА ОТ НЕФТОХИМ.- През миналата година повечето горива, които продавахме, бяха внос от Румъния по договор, който имаше нашият основен доставчик Нафтекс с Петромидия, рафинерията в Констанца. От няколко месеца купуваме горива от Бургас. Като нормална пазарноориентирана компания сме търсили по-изгодните условия. С Румъния като член на ЦЕФТА имаме безмитна търговия на горива. Докато със страните от Европейския съюз все още съществува ставка от около 4%.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:13 | 12.09.22 г.
fallback