Глобалната криза е накарала много банкови клиенти да се чувстват несигурни, се казва в международно проучване на компанията за маркетингови изследвания Синовейт. В най-голяма степен това важи в Русия, където 36% казват, че не се чувстват финансово обезпечени, следват Унгария (27%), България (25%), Турция (25%) и Украйна (22%).
Изследването е проведено от октомври до декември 2009 г. с представителни извадки от 1000 банкови клиенти на всеки от следните 13 пазара: Русия, Полша, Украйна, Словакия, Унгария, Чехия, Гърция, Сърбия, България, Румъния, Турция, ОАЕ и Саудитска Арабия.
На другия край на скалата, банковите клиенти се чувстват най-сигурни в Саудитска Арабия, където само 4% не се чувстват финансово обезпечени, както и в Чехия (5%).
Банковите клиенти на много от изследваните пазари имат ниско мнение както за международните, така и за местните банки. Международните банки получават най-ниски оценки в Унгария и Гърция, с позитивни рейтинги от съответно само 16% и 17% от потребителите.
Най-ниско мнение за местните банки се забелязва в Румъния и Украйна (съответно 18% и 24% позитивни оценки), като гърците също не мислят добре за своите финансови институции (само 25% позитивни оценки).
В същото време внушителните 81% от клиентите в Саудитска Арабия изразяват позитивна гледна точка към местните банки, както и 58% от клиентите в ОАЕ, 55% в Полша и 54% в Русия, докато международните банки се представят най-добре в ОАЕ и Саудитска Арабия (съответно 47% и 46% позитивни оценки).
Като цяло мнозинството клиенти в 8 от 13-те пазара вярва на банките и финансовите институции по-малко в сравнение с преди кризата, като в това отношение лидери са украинците и гърците (съответно 70% и 69%).