Може би е време да се опровергае тезата, че рецесията е добро време за покупка на акции на бирени производители. Аргументът за това твърдение по принцип е, че в по-тежки икономически условия, хората купуват повече пиво. Това според аналитичен за сектора материал на BusinessWeek може да е вярно, докато има големи спортни първенства, но според изданието последните данни за американския пивоварен пазар показват, че в страната се пие все по-малко бира.
„Това е най-трудният пазар на бира от десетилетия“, коментира Питър Суинбърн, изпълнителен директор на пивоварния гигант Molson Coors. Продажбите на компанията, която е най-голямата с американски собственици в САЩ, са паднали с 4% за последното тримесечие на 2009 г. спрямо същия период година по-рано. Паралелно с това и книжата на производителя се движат надолу, като в момента се намират на най-ниските си нива от март 2009 г.
Със силни спадове за последните няколко месеца се движат и акциите на конкурентни групи като SABMiller и Anheuser-Busch InBev.
По думите на Суинбърн играчите на този пазар са очаквали далеч по-сулно представяне на пивоварната индустрия в края на миналата година, но за тяхно съжаление надеждите им остават неоправдани.
Според основания от индустрията Институт по бирата доставките на пиво в страната към ноември са паднали с 2,1% на годишна база. Данни на компанията за пазарни проучвания IBISWorld пък показват, че приходите на сектора падат с 2,7% през миналата година.
Какви са причините?
Освен трудната икономическа среда, която ограничава потреблението, цената на бирата не само не е намаляла, за да стане по-достъпна, но напротив – средните цени дори са се вдигнали, като повишението за 2009 според Nielsen възлиза на 2,5%.
Липсата на ценови отстъпки производители обясняват с растеж на производствените разходи, които „се увеличават от няколко години“. Към това се добавя и желанието на големите пивовари да „избегнат ценова война, която би затруднила изплащането на задълженията“ на компаниите, смята Джордж Ван Хорн, главен анализатор в IBISWorld.
Все пак има и печеливши
Тези, които подобряват пазарните си позиции при описаните условия, са малките пивовари. Самоопределящите се като такива си имат асоциация в страната и, най-общо, се описват като малки и независими фирми, които не са част от големите корпорации в сектора и които създават традиционно пиво със собствен оригинален вкус.
По данни на Nielsen, която измерва и техният сегмент, продажбите на тези фирми са нараснали средно с 12,4 на сто за година. Пазарният им дял обаче остава доста нисък и възлиза на общо 5,8%.
Според IBISWorld пазарните лидери са InBev с дял от 49,9% и MillerCoors с дял от 28%. В портфолиото на първата влизат марки като Stella Artois, Staropramen, Beck's и много други, а втората контролира марките Peroni, Pilsner Urquell, Castle, Miller Lite и др.