fallback

Кризата ни накара да преосмислим понятия като „цена“ и „качество“

Намалени, но пък качествени стоки – основна потребителска ценност в Европа

16:04 | 21.01.10 г.
Автор - снимка
Създател

Общо 64% от европейците смятат, че кризата е променила „трайно“ начина им на потребление, а домакинствата все повече търсят биопродукти и едновременно с това – стоки с понижени цени. Това става ясно от проучване на компанията за потребителско кредитиране Cetelem, която е част от групата на BNP Paribas.

Проучването е изготвено на базата на допитване сред представителна извадка от 8 хил. души в 12 европейски държави. Според дадените отговори общо 34% възнамеряват да спестяват повече през следващите 12 месеца. Година по-рано делът на желаещите да увеличат средствата, които отделят за спестявания, е бил 22 на сто.

Толкова голям дял на ориентираните към спестяване, както в момента, не е имало от 2005 г. насам, посочват анализаторите на компанията.

Според авторите на доклада в Западна Европа в по-силна степен, отколкото в Източна, хората са силно мотивирани да отделят „пари за черни дни“.

Освен това потребителите желаят да се възползват максимално от съществуващото разнообразие на пазара и са склонни да избират само качествени продукти, докато доскоро са купували „всичко и в големи количества“.

„Кризата затвърди необходимостта от преоткриване на баланса цена-качество“, е един от изводите от проучването.

Това ново поведение изважда на преден план две основни тенденции.

Над една трета от европейците (38%) купуват или често потребяват биохрани. Това не означава непременно, че рязко е нараснал интересът към здравословното хранене и екопродуктите, а по-скоро отразява по-голямото предлагане, задоволяващо зародилото се отпреди няколко години търсене в този сегмент.

В условията на криза, когато много от традиционните бизнеси усещат спад в приходите, пък се увеличават шансовете за преориентиране към нови ниши, каквито все още са биохранителните продукти, за които е известно, че съществува търсене.

Друга характерна особеност е засиленият интерес към всякакъв тип разпродажби и отстъпки. Близо половината от участвалите в допитването (47%) казват, че ако доскоро намалените стоки не са били приоритет за тях, то вече са.

Интерес към намаленията има в разнообразни продуктови категории – автомобили, книги и дискове, дрехи и играчки.

От участвалите в проучването германците залагат най-много на намалените стоки, в Португалия пък се отнасят с най-голямо недоверие към преоценените продукти.

Допитването е осъществено сред граждани на Германия, Белгия, Испания, Франция, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Чехия, Великобритания, Русия и Словакия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:46 | 08.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още