fallback

Китай процъфтява, докато рецесията упорства в развитите страни

Kитайската стиснатост е поддържала американското прахосничество в продължение на много години

08:13 | 11.12.09 г.
Автор - снимка
Създател

За първи път през тази година китайците ще закупят повече автомобили, отколкото потребителите в САЩ. Търсенето в Китай е толкова голямо, че купувачите често трябва да записват имената си в дългите списъци на чакащите за най-популярните модели и да чакат по няколко месеца за тяхната доставка, пише New York Times.

И това се случва не само на пазара на автомобили. Китай ще надмине САЩ в потреблението на все повече стоки и ще се превърне в най-големия потребителски пазар на света – като се започне от продажбите на леки автомобили, мине се през хладилниците и пералните машини и се стигне до настолните компютри.

Китайският пазар ще продължава да процъфтява, прогнозира Джон Бонъл, който е директор на азиатското инвестиционно звено на компанията JD Power & Associates. Бумът идва точно в този момент, отчасти и защото американците свиват своите разходи под тежестта на голямата си задлъжнялост и високата безработица.

И така, след десетилетия на разхитително потребление, американците са започнали да спестяват отново. В същото време китайците, които са прочути със своята икономичност и пестеливост, харчат както никога досега. Растящите доходи на 1,3-милиардното население на страната му позволяват да потребява повече.

Въпросът сега е дали разходите на китайските потребители ще продължат да се увеличават със сегашното си темпо. Правителството в Пекин насърчава потреблението със субсидии и банковото кредитиране. Но дали Китай ще се превърне в страна с истинско потребителско общество е важно за целия свят.

В продължение на много години развитите икономики караха Китай да увеличи вътрешното си потребление и да намали зависимостта на своята икономика от износа. Именно прекомерната зависимост на страната от износа стана една от причините за натрупването на огромни дисбаланси в световната търговия.

За да запази своя износ, Китай остави валутата си да бъде подценена, като фиксира нейния курс към щатския долар. Така страната направи своите стоки по-конкурентни на чуждите пазари. Освен това правителството запази заплатите и лихвените проценти по банковите депозити изкуствено ниски в подкрепа на износителите.

Огромните търговски излишъци на Китай и мащабните интервенции на валутните пазари станаха причина страната да натрупа масивни резерви от 2,27 трлн. долара. Голяма част от тях са под формата на щатски долари и деноминирани в долари активи и облигации, включително и такива, обезпечени с ипотечни заеми.

По този начин обаче Китай помогна за поддържането на ниските лихвени проценти в САЩ и допринесе за ниските лихвени нива, при които американското правителство може да финансира своите разходи. Така китайската стиснатост всъщност е поддържала американското прахосничество в продължение на много години.

Ако китайците пазаруват повече, а американците спестяват повече, тогава може да се очертае една по-стабилна икономическа картина. Но слабият интерес на Китай към американските стоки означава, че на този етап основна полза от икономическия бум на страната извличат страните, които внасят в Китай своите суровини.

Китайските банки увеличиха значително потребителското кредитиране през тази година. Делът на автомобилите, закупени чрез заем, се е удвоил до близо 25% от всички продажби, а разходите чрез кредитни карти са нараснали с 40% за първите девет месеца на годината в сравнение със същия период на 2008 г.

Въпреки кредитния бум в страната засега на всеки осем души се пада по една кредитна карта, докато в САЩ на всеки мъж, жена и дете се падат средно по две кредитни карти. Регулаторните органи в Китай все пак трябва да ограничат кредитирането, за да не посеят семената на бъдещи икономически проблеми.

Въпреки мащабните размери на китайската икономика размерът на потребителския пазар се равнява едва на една шеста от общите потребителски разходи в САЩ, на базата на текущите цени и валутни курсове в двете страни. В Китай обаче има сравнително малко хотели, ресторанти и други бизнес услуги.

Потребителите в Китай имат потенциал да купуват дори още повече в следващите години. Делът на спестяванията от техния доход е около 40% и ще остане висок, докато правителството не подобри състоянието на социалната система в страната, което да позволи на китайците да харчат по-голяма част от своя доход.

И макар че средните годишни доходи на човек възлизат на 2 775 долара в градовете и на 840 долара в селските райони, икономистите очакват, че китайската икономика ще расте с 12% през всяка от следващите няколко години.

Поскъпването на юана, което се очаква да се случи някой ден, допълнително ще увеличи покупателната способност на потребителите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:57 | 07.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още