fallback

Компаниите предпочитат финансиране с облигации вместо кредити

По-ниските лихви и свитото кредитиране са довели до рекордни продажби на облигации през тази година

17:14 | 13.10.09 г.

За първи път тази година компаниите по света са заели повече средства чрез емитиране на облигации, отколкото чрез теглене на заеми от банки или други кредитни институции, пише Financial Times.

По-ниските лихви, както и увеличаващите се парични потоци във фондове с фиксирана доходност станаха причина за рекорден по обем емисии облигации, в момент когато банките намаляват кредитирането.

Нефинансови компании са емитирали облигации на обща стойност от 1,31 трлн. долара от началото на годината, което е повече от общия обем корпоративно кредитиране от 1,08 трлн. долара. Данните са на информационния доставчик Dealogic, според когото  това се случва за първи път откакто той започва да сравнява пазара на облигации и кредити през 1995.

Преди кредитната криза обемът на корпоративни кредити е бил 4,16 трлн. долара през 2007, или близо четири и половина пъти повече от стойността на пласираните корпоративни облигации, която е била около 889,4 млрд долара.

Тази година американските нефинансови корпорации са набрали 449,3 млрд долара на облигационния пазар и 360 млрд. долара на кредитния пазар, докато компаниите в Европа са получи 504.4 млрд. долара от инвеститори в облигации и са изтеглили заеми за 315,4 млрд. долара.

„Кредитната криза предизвика устойчива промяна в предпочитанията на компаниите да се финансират на облигационния пазар, вместо да разчитат на банкови заеми,“ коментира Ейрик Уинтър, който оглавява отдела за пазари за дългов капитал в Citigroup. „ Компаниите се научиха, че в някои случаи е по-рисковано да се заема от банките отколкото от облигационния пазар.“

Много компании, като финансовото подразделение на General Electric, които са посрещали нуждите си за оборотен капитали с краткосрочни дългови инструменти, сега се насочват към книжа с по-голям матуритет.

И докато цената на средствата, заети от банките, расте, финансирането на пазара за облигации за някои компании е евтино, както никога досега.

Финансовото подразделение на Shell наскоро продаде двугодишни облигации с купон от 1,3%, което е най-ниското ниво за компания, с по-висок рейтинг.

Много компании, като Roche и Vattenfall например, избират емитирането на облигации за финансиране на придобивания пред банкови заеми.

За компании с по-нисък рейтинг облигациите са по-атрактивни от кредитите, понеже последните изискват по-строга финансова дисциплина.

В Европа, където компаниите разчитат повече на кредити, това стратегическо преориентиране се очаква да продължи.

Според Суки Ман, експерт по стратегическо планиране в Societe Generale, банките все пак ще започнат да кредитират отново, дори и при по-затегнати правила за капиталова адекватност.

„Средствата за кредитиране ще се увеличат следващата година, така че тенденцията да се финансират компаниите толкова агресивно през капиталовите пазари значително ще намалее,“ споделя Ман.

Според доклад на ING Groep NV, продажбите на облигации на развиващите се пазари може да достигнат рекорд тази година, надхвърляйки продажбите на стойност 173,4 млрд. долара, реализирани през 2007 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:22 | 05.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още