Нарастващата урбанизация води със себе си увеличаване на проблемите с трафика и задръстванията в много градове.
В Европа, където има около 300 млн. шофьори, пътните задръствания всяка година струват на Европейския съюз 1% от брутния му вътрешен продукт - около 100 млрд. евро. Задръстванията в транспортната система на САЩ струват почти 200 млрд. долара всяка година, според данни на американското транспортно министерство. В Китай към момента има 20 млн. автомобила в движение, като прогнозата е техният брой да достигне 140 млн. през 2020 г.
Много градове се опитват да вървят в крак с увеличаващите се проблеми с трафика и транспортът се е превърнал в един от основните приоритети на общинските власти, сочи проучване на IBM, представено днес по време на Световната конференция за интелигентни транспортни системи и услуги (ITS World Conference).
Според проучването, озаглавено „Интелигентен транспорт: Как градовете могат да подобрят мобилността” ефективността на транспортната система на градовете има значително въздействие върху привлекателността на съответния град за потенциалните инвеститори и за търсещите работа.
Въпреки различните транспортни предизвикателства, пред които е изправен всеки град, властите им споделят общи амбиции. Повечето подкрепят по-широка употреба на засилена система от средства за масов градски транспорт и други алтернативи на частните автомобили. В допълнение, повечето интервюирани са съгласни, че за изграждането на по-ефективни транспортни системи са необходими инвестиции в инфраструктурата. Ограниченията на бюджетите обаче водят до повишен фокус върху необходимостта за по-добро управление на търсенето и предлагането на транспорт чрез използването на технологии за интелигентни транспортни системи, сочи още проучването.
На практика всеки град, разгледан в проучването, разработва визия и стратегия за подобряване на мобилността. Повечето градове са в ранен период на разбиране и реализиране на пълния потенциал на интелигентните транспортни системи. Има значителни разминавания между начина, по който напредват типичните градове, и очакванията на властите им, става ясно още от проучването.
Примерът на Стокхолм Един от по-подробно разгледаните в проучването градове е Стокхолм, който е внедрил няколко практики в областта на интелигентния транспорт. Градът е добре известен с таксата си за влизане в центъра на града, която доведе до 25-процентно намаление на използването на автомобили и до 14% по-малко вредни емисии от пътния трафик. Стокхолм увеличи също дела на автобусните услуги, осигури повече паркинги за частни автомобили в близост до спирки на градския транспорт и въведе интегрирана билетна система, която свърза основните типове транспорт.