С увеличаването на броя на безработните в САЩ, които са склонни да работят без заплащане, за да запълнят свободното си време и да подсилят автобиографиите си, се увеличава и броят на малките компании, чиито служители и собственици работят част от времето си доброволно в помощ на маркетинга на своя бизнес и на връзките с клиенти, пише Wall Street Journal.
Изданието дава пример с базираното в Бостън архитектурно бюро Studio G Architects Inc., чиито приходи за 2008 г. са се понижили с 30% в сравнение с 2007 г. поради рецесията. Клиентите на компанията са отменили или спрели 10 проекта от миналия октомври. С намаляването на работата компанията е започнала да предоставя 15 до 20 часа на седмица безплатни услуги, за да поддържа заетостта на своите служители и евентуално да привлече бъдещи поръчки. Тази стратегия се оказала успешна.
През пролетта компанията изготвила на благотворителни начала няколко архитектурни проекта за обществени площи като градинки за деца с увреждания. По-късно обаче проектите получили финансиране и компанията си осигурила няколко поръчки на стойност между 16 и 100 хил. долара всяка.
Предоставянето на безплатни услуги на различни благотворителни организации, църкви, училища и други обединения с нестопанска цел може да помогне на бизнеса да засили имиджа си сред местната общност, да задълбочи бизнес контактите и да създаде възможност за нов бизнес, пише изданието, цитирайки Кристин Банинг, вицепрезидент "Маркетинг и комуникации" в консултантската компания SCORE.
Въпреки че това е стратегия, която може да донесе ползи по време на трудни икономически условия, Банинг предупреждава, че компаниите трябва да определят точно обема от работа, който са склонни да вършат безплатно.
Именно така е разсъждавал президентът и изпълнителен директор на базираната в Ню Йорк GreenStreet Робърт Полицър, който е искал да се увери предварително, че работата „про боно“ ще донесе резултат за в бъдеще.
Пред няколко месеца той се запознал с директора на Hudson River Clearwater Sloop Inc., организация с нестопанска цел, която цели да предпази водите на река Хъдсън от замърсяване. Компанията в момента работи като доброволен строителен мениджър на нов офис на организацията. Като част от стратегията си за връзки с обществеността компанията качва видео материали в интернет около работата си, която предоставя на организацията.
„Това само ще помогне да разширим мрежата си, което ще доведе до повече бизнес за нас“, казва Полицър.
Наистина контактите сега са по-важни от всякога, казва Одри Мърел, професор по бизнес администрация в Университета в Питсбърг. Онези клиенти, които добият директна представа от дадена компания по време на благотворителен проект, ще се обърнат към тази компания по-късно, казва Мърел.
Стив ДиФилипо, собственик на италиански ресторант в Бостън, е пренасочил 30%, или около 20 хил. долара, от рекламния си бюджет тази година за благотворителност.
„Струва си по-скоро да се прави благотворителност, отколкото да се рекламира в местното списание“, казва той. „Това е по-скоро като герила маркетинг. Хората виждат, че участваш в обществените проблеми“.