От чакащи на опашка шлепове и задръствания при движението до намаляващ обем на товарите и притихнали терминали - Йохан Блинде, работник на пристанището в Ротердам, е свидетел как стремежът на най-голямото пристанище на Европа да се справи с обработката на твърде многото товари се превръща в борба за осигуряване на работа, информира Ройтерс.
През изминалите години Блинде е виждал терминалите, задръстени от вносни товари от Азия, което е принуждавало корабите дни наред да чакат, за да бъдат разтоварени. Сега, след спада на обема на товарите с 13 на сто от началото на 2009 г., съдовете лесно могат да бъдат натоварени и разтоварени за 24 часа.
Междувременно обаче машините продължават да изпомпват милиони тонове пясък в Северно море, за да отвоюват суша за разширение на пристанището, струващо 3 млрд. евро (4 млрд. д.), чрез което да се избегнат изнервящите ситуации, пред които терминалите бяха изправени в миналото.
Пристанищните власти продължават с плановете за увеличаване на използваемата площ на пристанището с 20 на сто и гледат на забавянето на световната икономика като временна пауза, която им дава време да се подготвят за момента, когато растежът се възобнови.
Пристанището на Ротердам е движеща сила за холандската икономика, която е ориентирана към износ, и допринася за поддържане на потока от бира, млечни продукти и луковици на лалета, течащ към света. В същото време то е и основна врата за вноса в Европа на всякакви видове стоки за широко потребление и готови продукти.
Разширяването на пристанището трябва да прибави към 250 000-те души, чиято работа сега пряко или косвено е свързана с терминалите, още 20 000, както и да укрепи позицията на Холандия като 16-ата по големина икономика в света.