Редица малки и средноголеми европейски компании, които снабдяват бутиците с луксозни стоки са изправени пред несъстоятелност, пише BusinessWeek. Първа жертва на кризата сред големите дизайнерски компании стана парижката Christian Lacroix, която в края на май потвърди, че е потърсила защита от фалит.
Новината изненада света, но не и бившите вече служители на френската компания Société Internationale de Lingerie (SIL). Групата, която произвеждаше линии бельо за луксозни брандове като Christian Lacroix, Kenzo и Sonia Rykiel. закри дейността си още през януари след рязък спад в поръчките, оставяйки 130 души без работа.
Времената са трудни за почти всички в луксозния бизнес. Продажбите намаляват при повечето водещи компании като френската LVMH, швейцарската Richemont и Gucci Group – собственост на базираната в Париж PPR. Според прогнози на Consultancy Bain & Co. приходите в индустрията, след понижението от 8 на сто за последното тримесечие на 2008 г., ще намалеят с още 10-20% през първата половина на 2009 г. „Потребителите на луксозни стоки харчат по-малко, пътуват по-малко и се чувстват по-неуверени”, казва Клаудия Д’арписио, анализатор от консултантската компания Bain.
Някои от водещите компании са отложили плановете си за експанзия, а други дори са преструктурирали дейността си. Парижката Chanel например освободи около 200 временни служители в началото на тази година, а Gucci Group продаде швейцарската си дъщерна компания за производство на часовници Bedat & Co. на малайзийска група през февруари. В цялостта си обаче големите компании са в изгодна позиция да преодолеят рецесията благодарение на големината и разнообразието на продуктите си.
Рисковете обаче са много по-големи за малки и средни предприятия в Европа, които снабдяват луксозните къщи с голяма гама продукти. Само във Франция тези компании са около 6 хил., въпреки че броят на зависимите изцяло от луксозния бизнес е много по-малък.
Вълна от фалити е започнала да връхлита тези компании, много от които вече са отслабнали заради ценовия натиск от конкурентните китайски стоки. Една от последните пострадали е Sopim от френския град Поатие, която доставя кожени изделия на Lancel – луксозна марка, притежавана от Richemont. От своето основаване през 1967 компанията е намалила работната си сила от 400 до 44 души до момента на закриването си през май. Друг скорошен провал е този на Piochel, компания за стъкло, използвано за производство на шишенца за маркови парфюми.
Поне една част от луксозната индустрия се развива успешно - онлайн търговците, които продават с отстъпки излишната наличност от продукти в складовете на производителите. Една такава компания е парижката EspaceMax, от която казват, че продажбите им са се увеличили с 50% тази година. Сред настоящите й оферти са и 400 хил. артикули, произведени от фалиралата SIL.