fallback

Автомобилните гуми с екоетикети от 2012 г.

Гумите ще се класифицират от най-добрите - зелените клас „А“, до такива с най-ниска ефективност - червените клас „G“

11:38 | 23.04.09 г.
Автор - снимка
Създател

Потребителите на автомобилни гуми ще бъдат по-добре информирани относно тяхната горивна ефективност, безопасност и шумови емисии, благодарение на законодателното предложение относно етикетирането на гуми, разгледано от европейските депутати.

По подобие на европейското енергийно етикетиране, гумите ще се класифицират от най-добрите - зелените клас „А“, до такива с най-ниска ефективност - червените клас „G“. Ще бъде посочена също информация относно сцеплението с влажна повърхност на гумите и степента на шумови емисии.

От ноември 2012 г. доставчиците на гуми трябва да обявяват класа на горивна ефективност, класа на сцепление с влажна повърхност и измерената стойност на външен шум във всички рекламни документи с технически характер, отнасящи се до гуми от класове „С1“, „С2“ и „С3“ (предназначени за пътнически коли, камионетки и камиони), произведени след 1 юли 2012 г. Дистрибуторите трябва да включват тази информация и във фактурата, предоставена на крайните потребители при покупката на такъв вид гуми, гласят поправките, приети от депутатите от ЕП.

Освен това етикетът трябва да бъде сложен, например с помощта на стикер, върху протектора на гуми от клас „C1“ и „C2“. Производителите на гуми трябва също така да представят измерените стойности от теста за типово одобрение (маркирани в или на всяка странична стена) по отношение на коефициента на съпротивление при търкаляне, коефициента на сцепление с влажна пътна настилка, както и шумовите емисии, се казва в друга поправка, приета от депутатите.

Новият знак за ниски шумови емисии ще представлява гума със слушалки, който ще бъде слаган на гуми, чиято стойност на шумовите емисии е съответно по-ниска от 68 децибела (клас „С1“), 69 децибела (клас „С2“) и 70 децибела (клас „С3“), според предложението на евродепутатите. Според тях Европейската комисия трябва да определи специфични изисквания относно гумите за сняг и скандинавските зимни гуми.

В предложението за директива се посочва също, че държавите членки могат да предоставят стимули за гумите с клас не по-нисък от „C“ по отношение на горивната ефективности и на сцеплението с влажна повърхност.

Членовете на ЕП поискаха още Европейската комисия да създаде не по-късно от септември 2010 г. интернет страница за етикетирането на гуми в ЕС, която да служи като основен източник на пояснителна информация относно всеки от компонентите на етикета.

Доставчиците на гуми трябва да осигуряват достъп до калкулатор за икономиите на гориво на техните уебсайтове, тъй като този инструмент, по мнението на депутатите, ще позволи на потребителите да оценят потенциалните средни стойности на икономиите на гориво, CO2 и разходите при гумите от класове „С1“, „С2“ и „С3“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:42 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още