С настъпването на рецесията родителите са принудени да свиват бюджетите си, намалявайки разходите, които правят за децата си. Отговор на въпроса дали някой ще запълни разликата в средствата, отделяни за младите наследници, дава проучване на сайта Grandparents.com, озаглавена „Икономика на баба и дядо“ и цитирано от Adweek.
Заключението от проучването е, че във време на криза има вероятност бабите и дядовците да увеличат инвестициите във внуците си, за да компенсират намалените доходи на своите деца.
Проучването прогнозира, че бабите и дядовците ще похарчат около 52 млрд. долара тази година за стоки и услуги за своите внуци – относително малка част от общите им разходи, оценени на 2 трлн. долара.
Базирайки се на анализ на данни от службата по преброяване на населението и тази за статистика на работната сила, друга част от доклада разглежда икономическата сила, която ще даде възможност на бабите и дядовците да поемат по-високите разходи. От една страна, това е просто отражение на тяхната численост. Очаква се бабите и дядовците в САЩ да достигнат 70 млн. до края на тази година в сравнение с 56 млн. в началото на десетилетието. Броят на „старческите“ домакинства се увеличава с двойно по-висок годишен темп от този на средностатистическите домакинства в САЩ, показва проучването.
И противно на стереотипите повече от тях не са немощни старчета. 54% са под 65 години, което съответства на факта, че медианната възраст, на която американците стават за първи път баби или дядовци, е 50 за жените и 54 за мъжете.
Разполагайки с достатъчно време да придобият значителни активни, но недостатъчно, за да ги похарчат, повечето от бабите и дядовците са в икономически изгодна ситуация. Един от факторите от съществено значение в днешни дни е, че много от тях вече са погасили ипотеките си: сред тези от тях, които имат собствено жилище, 55% нямат задължения по ипотека.
Предвид това, че американците остават по-дълго в активната работна сила в сравнение с преди, много баби и дядовци преживяват години на пик в доходите си. Това се отразява в разходите, които те правят. След 2000 г. разходите на техните домакинства нарастват със средногодишен темп от 8,3% - много над нивото за общите потребителски разходи, се посочва в доклада. Що се отнася до разходите, които бабите и дядовците правят за внуците си, проучването установява, че те са се увеличавали със средно 7,6% на година от 2000 г. насам.
Какво всъщност купуват на внуците си с тези пари? Образование преди всичко. Бабите и дядовците ще похарчат близо 17 млрд. долара за тази категория в сравнение с 10,2 млрд. долара за дрехи и 5,8 млрд. долара за играчки и други тази година, показва оценка на проучването.