Да имаш работа с пирати е скъпо начинание. Исканията за откуп могат да варират от 1 млн. до 3 млн. долара и почти винаги се плащат, пише Ник Холанд, бизнес репортер на BBC, който анализира разходите в случай на отвлечен кораб.
Цената да се осигури освобождаването на един кораб и неговия екипаж се оказва доста по-голяма от това просто да се плати на пиратите.
Умножете искания откуп по три и ще стигнете близо до вероятната обща сметка, обяснява Холанд.
За какво отива останалата част от парите?
Всеки, чийто кораб е отвлечен, ще се нуждае от услугите на професионален посредник за преговори с пиратите. Те не са евтини - вървят между 2500 и 5000 долара на ден. В общата схема това не изглежда голяма сума.
Рискована работа Сумата започва да се трупа обаче, след като се вземе предвид продължителността на преговорите, които често траят по два-три месеца.
Телефонната сметка за този период също може да набъбне значително. Преговорите между двете страни се правят чрез сателитни телефони, които са по-скъпи от обикновените наземни линии. Разходи от порядъка на 40 хил. до 60 хил. са често срещано явление.
„Пиратите са умни. Те ползват сателитния телефон на съда. Така не те плащат сметките“, обяснява Гийом Бонисен, който е специалист по застраховане на морски компании срещу отвличане и откупи.
След като веднъж е постигнато споразумение за цената на откупа, някой трябва да достави парите.
Това е опасна работа и частна охранителна фирма ще вземе между 250 хил. и 500 хил. долара, за да я свърши.
Загубени приходи Текущият предпочитан метод за „извършване на доставката“ е да се наеме самолет и парите да се пуснат в контейнер с парашут върху палубата на кораба.
Охранителните фирми обясняват, че умението да се извърши това е скъпо.
Скъпо е и да се застраховат, в случай че погрешка изпуснат парите в океана.
Въпреки очевидните опасности обаче се счита за по-малко рисковано от доставката на парите с лодка.
„Когато доставяте по море, ще ви трябват повече въоръжени хора на борда, защото има риск да ви атакуват още пирати, което всъщност се е случвало с няколко подобни опита“, обяснява Бонисен.
Освен всичко останало, трябва да се отчетат и загубените приходи, докато съдът е извън дейност.
Нарастващи застрахователни разходи „Средният тип кораби, които се отвличат, губи на ден по между 20 хил. и 100 хил. долара“, казва Ник Дейвис, главен изпълнителен директор на Aden Group Transits, която предлага охранителни услуги на търговски кораби в района на Аденския залив.
След това идват разходите за ангажиране на международни адвокати, които се грижат за това сделката с пиратите да не наруши някакви закони. Според Холанд почти винаги става въпрос за шестцифрена сума.
Разбира се, по-голямата част от корабите не стават обект на отвличане.
Зачестилите случаи обаче означават повишение на застрахователните разходи. С колко зависи от размера на съда и от преценката дали ще минава през рисковани води.
Средната премия за плаване във води, в които е известно да има пирати, изглежда е около 25 хил. до 30 хил. долара на плаване.
В случая с Аденския залив просто да се заобиколи района, като се избере различен маршрут, не означава задължително, че ще се спестят пари.
Частен военен ескорт „Може да се заобиколи покрай Южна Африка, но това добавя седмици към времето на курса, което означа повече гориво и по-дълги срокове на доставка. Това е скъпо решение“, обяснява Роджър Мидълтън, експерт по пиратски въпроси към британския Кралски институт за международни отношения.
Освен това пирати има и по източното крайбрежие на Африка, макар и по-малко.
За допълнително успокоение винаги може да се наеме частен военен кораб, който да охранява съда.
„Пълен военен ескорт от военната флота на Йемен през Аденския залив към момента струва 50 хил. долара за три дни“, казва Дейвис.
Неговата компания наема патрулни кораби от флотата на Йемен и ги преотдава на корабособственици, които са готови да платят за услугата. „Ако отвлекат кораба, сметката ще е не по-малко от 5 млн. долара... Така че това е доста малка цена за гарантиране на сигурността“, допълва той.