Изпълнителният директор на затруднената американска автомобилна компания General Motors Рик Уагънър ще напусне незабавно поста си по искане на Белия дом, потвърди правителствен представител.
Неговото място ще бъде заето от Фриц Хендерсън, досегашен президент и оперативен директор на GM, предава BBC.
Уагънър е оглавявал компанията в продължение на почти шест години, а е служител на GM от 1977 г.
В същото време администрацията на Барак Обама отхвърли плановете на GM и Chrysler LLC за преструктуриране, предава Bloomberg.
Нито една от двете компании не е изпълнила заданията, казва представител на администрацията. Плановете, представени на правителството на 17 февруари, не дават основания за предоставяне на допълнителна помощ, показва заключението на администрацията.
Намерението на GM да намали с две трети негарантираните си дългове не е достатъчно, а дълговете на Chrysler са далеч над това, което компанията може да поддържа, казва служителят.
Планът на GM няма да доведе до успех дори и при подобрени икономически условия, установява администрацията. Автомобилопроизводителят ще трябва също да промени до голяма степен състава на борда и трябва да се фокусира върху производството на повече енергоефективни автомобили. Новата стратегия, която ще се преследва, ще се фокусира върху стабилна печалба и значителни промени в марките, работната сила и търговската мрежа. За временен председател на борда на GM е определен Кент Креса, член на съвета.
GM ще продължи да получава правителствена помощ, чиято стойност не е обявена, докато разработва новия план в продължение на 60 дни. Компанията ще получи по-голямо съдействие от финансовото министерство и външни консултанти в сравнение с преди, поясняват от кабинета. От правителството не са разкрили колко още средства може да получи, ако представи успешен план.
Chrysler ще получи допълните 6 млрд. долара само ако в рамките на 30 дни финализира споразумението за установяване на партньорство с италианската Fiat SpA , казва пожелалият анонимност служител на администрацията. В случай че до обединение не се стигне, Chrysler няма да получава повече средства от държавата, тъй като е твърде уязвима като самостоятелна компания.
Програмата на Chrysler е включвала предположения, които са били нереалистични и прекалено оптимистични, поясняват от кабинета. Държавата изисква от компанията да уговори по-големи отстъпки от профсъюзната организация на автомобилните работници и да се освободи от по-голямата част от изискуемите си негарантирани дългове.
Правителството ще подпомага Chrysler за 30 дни, докато постигне споразумение с Fiat. В случай че се стигне до партньорство, компаниите ще започнат да произвеждат съвместните си модели през 2011 г., обяснява изпълнителният директор на Fiat Серджо Марчионе.
GM и Chrysler вече получиха общо 17,4 млрд. долара спасителни средства, като след това Chrysler помоли за още 5 млрд. долара, а GM заяви, че се нуждае от допълнителни 16,7 млрд. долара.
*Информацията е допълнена в 11.30 часа