fallback

Според Буш фалитът е възможно решение на проблема с автомобилните гиганти

Според запознати обаче администрацията на Буш ще отпусне спасителен заем на компаниите, който ще им позволи да оцелеят до март

14:17 | 19.12.08 г.

Администрацията на Буш смята допускането на „нормален“ банкрут на автомобилната индустрия в страната за възможен вариант за справяне с този проблем, става ясно от думите на финансовия министър Хенри Полсън, цитиран от AP. 

Според Полсън фалитът на автомобилопроизводителите по възможност трябва да се избегне, но методичната реорганизация може да е най-добрият вариант, който ще предотврати техния евентуален крах.

„Ако правилният изход е реорганизация или банкрут, тогава не е ли по-добре да се стигне дотам чрез надлежен процес?“, казва Полсън. Според него е твърде рисковано автомобилните производители да бъдат оставени сами да рухнат.

„Когато вземем предвид размера на тази индустрия и всички, обвързани с нея, като доставчици и търговци... поемането на такъв риск изглежда неблагоразумно,“ добавя Полсън.

Според хора, започнати с обсъжданията за спасяване на автомобилните производители, обаче, компаниите ще получат заем от държавата, който ще гарантира оцеляването им до март, пише Bloomberg. Този заем ще е във връзка с решението на Белия дом за това дали ще помогне на автомобилните производители, което може да бъде обявено още в петък.

В случай че компаниите не съблюдават условията за отпускане на кредита, държавата може да си върне обратно отпуснатите средства, казват хората, поискали анонимност. По техните думи планът не е окончателен и може да бъде променен.

Запитан какво мисли за спасяването на автомобилната индустрия, Буш е казал, че все още не е взел решение какво да прави, но е пояснил, че не иска да завещава този хаос на Барак Обама, който ще встъпи в президентската длъжност на 20 януари.

Буш, както Полсън, допуска идеята за фалит, управляван от федералното правителство, като възможна стратегия, но не е поел задължение за извършването му.

„При нормални обстоятелства няма съмнение, че съдебно дело за фалит ще е най-добрият начин за справяне с кредити, дългове и преструктуриране. Това обаче не са нормални условия. Това е проблемът,“ казва Буш.

Прессекретарят на Белия дом Дана Перино също адресира въпроса с банкрута, казвайки, че все пак има още няколко възможни подхода за оказване на помощ на автомобилните гиганти, включително краткосрочни кредити от спасителната програма за 700 млрд. долара.

Автомобилните компании обаче отново заявиха, че фалитът не е решение, а от GM опровергаха доклада, в който пише, че GМ и Chrysler са възобновили преговорите си за сливане.

Говорителят на Белия дом Нанси Пелоси пък каза, че последните данни за безработицата изискват още по-спешно решение за спасяване на местната автомобилна индустрия.

Коментарите във Вашингтон идват ден, след като Chrysler съобщи, че затваря всички свои фабрики в Северна Америка за поне месец в изчакване на решение от правителството.

Съветниците от Конгреса от двете партии, които следят обсъжданията отблизо, смятат, че преговорите за банкрут може да са тактика, която може да склони компаниите към по-големи компромиси в замяна на предоставяне на краткосрочни заеми от спасителния фонд.

По думите на Перино един от факторите, който спира правителството от обявяване на действия в тази посока е продължаването на преговорите с различни страни, чието съгласие се изисква, за да се стартира процедура по несъстоятелност.

От Белия дом винаги са се противопоставяли на идеята за „внезапен“ банкрут – вероятно що се отнася до банкрут, определен от Глава 7 от щатския закон за фалитите, при който ефективно се закрива дейността на компанията и се пристъпва към ликвидация на активите. Това оставя възможността за фалит на една или повече автомобилни компании по Глава 11, който позволява реорганизацията на дадена компания.

Буш казва, че автомобилната индустрия „очевидно е много крехка“ и той се тревожи как нейният крах без намесата на Вашингтон „ще повлияе на психологията“ на пазарите.

От друга страна, той потвърди предишните си притеснения за жертването на парите на данъкоплатците за компании, които не могат да оцелеят в дългосрочен план.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:17 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още