Финансовото образование трябва да започне още в началното училище, се казва в доклад на българския евродепутат Илияна Йотова, приет днес от Европейския парламент с 634 гласа „за“, 12 „против“ и 27 „въздържали се“, съобщиха от Европейския парламент (ЕП).
В доклада относно подобряването на образованието и осведомеността на потребителите в областта на кредитите и финансите, се отбелязва, че „кризата с ипотечните кредити илюстрира не само опасността от неадекватна информираност на заемополучателите, но също така и липсата на разбиране и познания относно тази информация, което води до недостатъчното осъзнаване от страна на потребителите на рисковете от неплатежоспособност и свръхзадлъжняване“.
Потребителите се нуждаят от основни умения и познания, които да им помогнат да разберат напълно предлаганите финансови съвети и информация, се подчертава в документа. По-добре информираният потребител може да се ориентира между различните финансови предложения и да избере продукт, който отговаря най-добре на потребностите му, което от своя страна ще ограничи риска от свръхзадлъжняване, неизпълнение на задължение или банкрут.
Затова докладът призовава Европейската комисия да разработи общоевропейски образователни програми в областта на личните финанси въз основа на общи правила и принципи, които после да бъдат адаптирани към специфичните потребности на всяка държава-членка. За създаването на тази програма трябва да бъдат предвидени адекватни финансови средства от бюджета на ЕС за 2009 година.
Според докладчика е необходимо финансовото обучение да започне още в началното и средното образование чрез подходящи програми и средства, за разлика от предложението на ЕК, което говори само за обучение по принцип.
Държавите-членки трябва също така да обърнат специално внимание на образователните потребности на пенсионерите и на работещите в края на своята професионална кариера, които са сред заплашените от финансово изключване, както и на младите хора, тепърва започващи своята професионална реализация.