fallback

Слаба „светлина в тунела“ за жп линията България-Македония

Сумата от 10 млн. евро, предвидена в бюджета, е недостатъчна, но все пак е "окуражителен сигнал" за продължаване на строежа, смятат македонски строителни фирми

13:01 | 11.11.08 г.
Автор - снимка
Създател

Като „окуражителен сигнал“ определиха строителни фирми в Скопие намерението на правителството да отдели 10 млн. евро от бюджета за следващата година за продължаване на строителните работи по дългото 56 км жп трасе към България, предава БТА.

„Това означава, че сега вече има шансове железопътната линия да бъде изградена“, е заявил Панко Панов, технически директор на македонската строителна компания „Пелагония“. Фирмата участва в строителството на линията, първата копка на която бе направена през октомври 1994 г.

В същото време Панов отчита, че заложените в бюджета 10 млн. евро са крайно недостатъчно за цялостното довършване на проекта. „Това са много малко пари, ако се има предвид, че само един мост струва горе-долу толкова“, казва експертът.

„Това са смешно малко пари“, твърди от своя страна изпълнителният директор на строителната фирма „Бетон“ Трайко Търпевски. Според него сумата може да стигне само неговата компания да приключи своите ангажименти по линията, а за останалите три фирми, които участвуват в строителството, няма да остане нищо.

Търпевски припомня, че изграждането на жп линията към България от Куманово до Крива Паланка солидарно е поделена на четири участъка за всяка от четирите основни строителни фирми в държавата - „Пелагония“, „Бетон“, „Гранит“ и „Маврово“. „За отсечката от Крива Паланка до границата с дължина 13 км, която е и най-трудна, тепърва трябва да се обяви търг“, казва още той.

Строителите предполагат, че през следващата година ще бъдат отделени и допълнителни средства за основните инфраструктурни обекти в Македония, между които и жп линията към България. Това можело да стане чрез ребаланса на бюджета, както и след евентуално прехвърляне на средства от един проект към друг в зависимост от неговото значение.

Виждайки слаба „светлина в тунела“ за жп линията към България, строителните фирми все пак предупреждават, че поне през първата половина на следващата година активна строителна работа по трасето няма да има. Причината е в необходимостта да се извърши предварителна подготвителна работа, както и да се санират вече изградените, но замразени за дълги години обекти по линията.

В проекта за новия бюджет за 2009 г. правителството на Никола Груевски заложи сумата от 30 млрд. денара (около 500 млн. евро) за продължаване на вече стартиралите капитални проекти, както и за нови проекти в областта на пътната и железопътна мрежа.

„Това е огромна сума, която не може да бъде цялостно усвоена от македонските строителни фирми. Не сме в такава кондиция“, казва Страшо Милковски, генерален директор на фирмата „Гранит“. Той допуска, че на новите търгове, които ще бъдат обявени, ще се явят и чуждестранни компании, които ще засилят конкуренцията в строителния бранш в Македония.

По-рано тази година македонски бизнесмени настояха страната да положи усилия да завърши железопътната линия с България, която ще даде достъп на македонските компании до пристанището в Бургас. 

Линията с България се изгражда от години. Строителните работи са спрени и изграденото до момента е оставено на произвол. От македонска страна за доизграждане до българската граница остават 23 км, за които са необходими около 240 млн. долара. От българска страна пък трябва да се построят около 2 км.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:12 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още