Тази година ще се окаже най-неблагоприятна за вестниците в САЩ, с двуцифрен спад в приходите от реклама, което повдига сериозни въпроси относно оцеляването на някои вестници и състоятелността на техните компании майки, пише The New York Times.
Приходите от продажби, основният източник на доходи за вестниците, са започнали да намаляват преди две години, но след застоя в сектора и последвалите изкупувания и уволнения, ситуацията се е влошила.
Освен дългосрочните промени в индустрията, слабата икономика също вреди на рекламната дейност, най-вече във Флорида и Калифорния, където сериозното свиване на пазара за жилища е довело до значителен спад на рекламите на недвижими имоти. Например един от най-големите вестници на Hearst Corporation, The San Francisco Chronicle, губи 1 млн. долара на седмица.
Като цяло приходите от реклама са намалели почти с 8% миналата година. Тази година те са с 12% под обезпокояващото ниво от миналата година, а отчетите на компаниите сочат 14-15% спад през май.
„Смятам, че има голяма вероятност единични вестници и вестникарски компании да минат на загуба. Също мисля, че неминуемо някои бизнеси ще прекратят дейност или ще фалират“, казва Питър Апърт, анализатор от Goldman Sachs.
Анализатори и директори на вестници ревизират прогнозите си в посока надолу през няколко месеца, без да могат да ги фиксират предвид прогресивния спад, пише изданието. Вестниците са намалили разходите си чрез хиляди съкращения, премахване на някои дистрибуционни канали и печатане в по-малък обем и формат, но нормите на печалба продължават да спадат.
Специалисти прогнозират, че през следващите няколко години между вестникарските компании ще има някаква форма на асимилация, като някои от водещите американски вестници ще трябва да излязат от бизнеса или да се стигне до сливане между тях.
Анализатори предупреждават относно способността на няколко компании да посрещнат задълженията си по заеми, въпреки че компаниите твърдят, че не съществува риск от фалит.
Повечето от тези компании са частни.
Някои анализатори виждат по-малък риск при водещите публични групи, като McClatchy Company, собственик на The Miami Herald, The Kansas City Star, The Sacramento Bee и други, която съобщи миналата седмица, че нейните приходи от реклама са спаднали с 15,4% през първите пет месеца на тази година. Компанията обяви плановете си да съкрати 1 400 работни места, която ще я остави с 21% по-малко служители, отколкото е имала преди година и половина. Някои от другите вестникарски групи вече са пристъпили към съкращения от подобен мащаб.
Очакват се структурни промени, вестниците може да намалеят с по един-два на седмица, други може да прибегнат до аутсорсинг на печатната дейност, смята анализатор от Benchmark Company.
Основната дългосрочна заплаха за вестниците остава интернет, където се пренасочват големи рекламни бюджети. Това е тенденция, която се наблюдава за период по-дълъг от десет години и през последната година набира още повече скорост. Рекламодателите имат много повече възможности за избор при онлайн рекламата, отколкото във вестниците, така че уебсайтовете на вестниците привличат една малка част от рекламата в интернет, което носи много малко приходи за тях в сравнение с печатните реклами, пише изданието.
В същото време интернет привлича милиони нови читатели към вестниците и някои от най-известните вестници достигат най-голям мащаб на читателска аудитория досега.
Приходите от онлайн реклама за вестниците са растели с 20%-30% годишно през по-голямата част от последното десетилетие. Повечето анализатори смятат, че индустрията ще се върне до този темп на растеж, когато икономиката започне отново да набира скорост, но засега този процент е около 15%. Интернет все още представлява по-малко от 10% от приходите от реклама за вестниците.
Намаляващите продажби на печатните издания и покачващите се цени за печат също се отразяват негативно на индустрията.
Пазарът няма да се възстанови в близките 3-4 години, прогнозират анализатори. Въпросът е колко ниско ще достигне преди това.