Американската автомобилна индустрия са оказа косвено засегната от жилищната криза в страната, пише International Herald Tribune.
Компаниите и банките, които отпускат кредити за закупуване на автомобил, затегнаха достъпа до портфейлите си, с което покупката става трудна за стотици хиляди потребители. Кредитите срещу ипотека, които се използват в най-малко една от всеки девет сделки, вече не са източник на лесно финансиране за много потенциални купувачи.
Цените на колите на старо пък паднаха с близо 6%, след като пазарът беше наводнен от оферти.
Тези фактори, заедно с отслабващата икономика, оказват огромен натиск в посока надолу върху автомобилната индустрия в САЩ, която се изправя пред може би най-лошата си година от повече от десетилетие.
Очакванията се през 2008 г. в страната да бъдат продадени около 14,95 млн. автомобила спрямо 16,2 млн. за миналата година, като продажбите падат до най-ниските нива от 1995 г. насам, сочат данни на маркетинговата компания J.D. Power & Associates.
Влиянието върху по-широката икономика в САЩ може да се окаже сериозно. Автомобилът представлява не само втората по големина потребителска покупка след жилището, но и автоиндустрията е един от основните икономически двигатели в Щатите. Придружаващите я дейности като доставка на резервни части, продажби, транспорт, бояджийство и тенекеджийство, дори производство на полупроводници, също се изправят пред вероятността от забавяне.
В рамките на автомобилния сектор проблемите, произтичащи от продължаващото затягане на кредитирането, вече започнаха да се разпростират. Компании за автокредити като Chase, Capital One и GMAC все по-трудно успяват да си осигурят пари за заеми и то на по-висока цена. Вероятно производителите и търговците на автомобили са изправени пред месеци на по-слаби печалби.
Автоиндустрията обаче може да не пострада толкова силно, колкото жилищният сектор.
Сред причините за това е, че компаниите за автокредити от дълго време отпускат заеми с очакванията обезпечението (автомобилите) да започнат да поевтинят почти веднага. За разлика от тях ипотечните кредитори живееха по времето на жилищния бум с нагласата, че цените на жилищата ще продължават да нарастват.
И все пак има доста прилики. Лесните пари допринесоха за автомобилния бум в периода между 2005 и началото на 2007 г. Сега секторът е засегнат. Купувачите изостават с вноските по автомобилните кредити, като тенденцията е по-изразена спрямо периоди на предишни затруднения за пазара.