Франция е отбелязала рекорден износ на вина и алкохол през 2007 благодарение на ръста на износа към Китай и на доброто представяне на шампанското, съобщи АР.
Износът на страната на вина и алкохол е на стойност близо 9,4 млрд. евро през миналата година, или ръст от около 7 на сто на годишна база, по данни на Френската федерация на износителите на вино и алкохол.
Износът за Китай се е увеличил над два пъти до близо 247 млн. евро. Страната, където увеличаващата се средна класа открива виното, е 11-ият по големина пазар на френски вина и алкохол за 2007 г. По отношение на коняка и други алкохолни напитки износът към Китай отбелязва бум и страната се нарежда на трето място като пазар след САЩ и Сингапур.
Миналата година е била много добра и за френското шампанско с над 147 млн. изнесени бутилки, или близо 5 на сто ръст спрямо 2006 г.
2008 г. обаче може да не е толкова розова. Силата на еврото спрямо долара прави френските вина и алкохолни напитки по-скъпи в САЩ, която все още е най-големият пазар на Франция по стойност на изнесените вина и алкохол въпреки оценките за спад от 3 на сто на годишна база в износа през 2007. Икономическата обстановка в САЩ може допълнително да намали продажбите през 2008, смятат от федерацията на износителите.
Износът на шампанско за САЩ вече се е понижил с близо 7 на сто, като стойност и с около 6 на сто като обем през 2007.
Доброто като цяло представяне на износа прикрива кризата във винения сектор на Франция. Въпреки че по-скъпите вина и шампанското намират пазар в чужбина, вината с по-ниско качество и по-малко известните винарски региони срещат силна конкуренция от страни като Австралия, Чили и САЩ.
Освен това французите пият по-малко вино отпреди и изобщо консумират алкохол по-умерено заради строгите кампании срещу шофирането в нетрезво състояние през последните години.
Върху сектора оказва влияние и традиционното свръхпроизводство, принуждаващо европейските производители, които не могат да продадат виното си на подходящи цени, да дестилират милиарди бутилки добро вино в алкохол, предназначен за употреба като дезинфектанти, почистващи продукти или добавки към бензин.
През декември ЕС постигна споразумение за големи промени в индустрията, включително изкореняване на лозя.
Китай обаче е сред регионите, където репутацията на френските вина все още се държи и китайските инвеститори следват стъпките на тези от Япония и САЩ, започвайки да купуват френски лозя.