fallback

Високоскоростният влак в Шанхай – провал или крачка към бъдещето?

Влакът е превозил 11 млн. пътници от декември 2002 г. до края на май тази година при очаквания за поне 10 млн. души годишно

12:08 | 02.08.07 г.
Автор - снимка
Създател

Шанхай изхарчи 1,25 млрд. долара за строежа на най-бързата железопътна линия в света до международното летище Пудонг. Жителите на града обаче предпочитат да хванат автобуса, пише Bloomberg.
Билетът за влака струва 50 юана (6,60 долара) и е прекалено скъп за повечето жители на Шанхай. Освен това линията на магнитно окачване (или магнитна левитация, маглев) свършва в предградията на Пудонг, на 12 км от търговската част на града, което означава, че повечето пътници трябва да използват и друг транспорт, за да достигнат крайната си дестинация.
Властите на града са замразили засега плановете да инвестират 5,3 млрд. долара в продължаване на 30-километровата линия, тъй като пътниците са по-малко от една четвърт от очакваните, местните жители протестират заради опасения от радиация, а разходите по строежа са два пъти по-високи от тези за други високоскоростни влакове.
Влакът е превозил 11 млн. пътници от декември 2002 г. до края на май тази година, според някои оценки, при очаквания за поне 10 млн. души годишно.
Това може да принуди компаниите Siemens AG и ThyssenKrupp AG, които са разработили системата на магнитно окачване, да „бракуват“ 73-годишната технология, като разходите им ще бъдат поне 2 млрд. долара, смята Герд Аберле, професор по икономика на транспорта в университета в Гисен, Германия.
„Това е последният шанс да бъде убедена останалата част от света, че това е интересна система. Ако не се реализира в Китай, това може да е краят“', коментира той. Аберле е бил ръководител на консултативна комисия, отхвърлила през 2000 г. плановете за първата такава линия в Германия – от Берлин до Хамбург.
За разлика от обикновените влакове, тези, които се движат на магнитна окачване, нямат колела и не се движат по релси. Те се движат на около един сантиметър над линията, поддържани и задвижвани от електромагнитни сили.
Първата такава линия с търговско предназначение е открита през 1984 г. и покрива разстояние от 600 м от международното летище Бирмингам във Великобритания до железопътна гара. Тя е закрита през 1995 г. Канада, Германия и САЩ построиха тестови линии, използвайки различни технологии. Япония, която разработи хибридна система, откри 9-километрова градска линия през 2005 г.
Според някои Китай не е последният шанс за влаковете с магнитно окачване. По думите на Петер Вигелман, говорител на немската компания Transrapid International – джойнт венчър на Siemens и ThyssenKrupp, САЩ, Германия и Близкия Изток са сред възможните пазари за технологията.
Други защитници на технологията коментират, че това е бъдещето на пътуванията с влак, тъй като в САЩ например ще помогне за намаляване на замърсяването от колите.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:10 | 06.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още