fallback

Европейците не са доволни от трафика, искат по-добър транспорт

В ЕС преобладава транспортът с частни моторни превозни средства: 81% от гражданите на ЕС притежават в домакинството си автомобил

15:27 | 27.07.07 г.
Автор - снимка
Създател

Личният автомобил си остава основният начин за предвижване за гражданите на ЕС, но е налице широко разбиране за отражението му върху околната среда и състоянието на пътното движение. Това е един от изводите от проучване на общественото мнение, проведено от Евробарометър и публикувано днес.

Трима от всеки четирима граждани на ЕС (74%) са наясно, че видът на автомобила и начинът, по който човек си служи с него се отразяват значително върху състоянието на трафика в тяхна непосредствена близост. Огромното мнозинство от запитаните (90%) посочват, че състоянието на трафика в техния район трябва да се подобри чрез по-добър обществен транспорт (49%), въвеждане на ограничения за движение на автомобили в централните части на града (17%), ограничения на скоростта (17%) или пътни такси (5%). Проучването на Евробарометър обхваща всичките 27 държави-членки на Европейския съюз чрез случаен подбор на около 26 хил. лица. Те са запитани за мнението им по въпроси, свързани с транспортната политика на ЕС, в т.ч. относно градския транспорт, екологията и трафика, безопасността на полетите и правата на пътниците.

 
Според изследването в ЕС преобладава транспортът с частни моторни превозни средства: 81% от гражданите на ЕС притежават в домакинството си автомобил, като 51% го посочват като свой основен начин на предвижване пред градския транспорт (21%), придвижването пеша (15%) и мотоциклета (2%).
Подобренията в обществения транспорт като по-добрия график (29%) и по-добрите връзки до редовни линии (28%) биха насърчили гражданите, които ползват в ежедневните си придвижвания най-вече автомобилите си, да шофират по-рядко. Същевременно една пета от ползващите автомобили посочват, че при никакви обстоятелства не биха намалили използването им.
 
Огромната част от гражданите на ЕС (78%) споделят мнението, че видът на автомобила и начинът, по който човек си служи с него, се отразяват значително върху околната среда. Мнозинството от запитаните (35%) смятат, че най-лесно ще се намалят емисиите на въглероден двуокис (CO2) от автомобилния транспорт чрез разрешаване на продажбата единствено на по-малко замърсяващи превозни средства. Други 30% смятат, че емисиите на CO2 могат да се намалят най-ефективно чрез данъчни облекчения, които да насърчават закупуването на икономични превозни средства.
 
В качеството им на шофьори, на въпроса какъв метод са прилагали за намаляване на разходите на гориво, запитаните отговарят, че са променили своя стил на шофиране (57%) или са се придвижвали повече пеша или с колело (56%). По-малък брой запитани са използвали обществения транспорт по-често (26%) или са заменили автомобила си с по-икономичен (25%).
 
Според 36% от гражданите на ЕС най-добрият начин за насърчаване на използването на биогорива е като се намали цената им чрез данъчни облекчения. Втората по популярност мярка (32%) в тази насока е да се определят задължителни стандарти за производителите на автомобили, работещи с биогорива.
 
 
Малко над половината от гражданите на ЕС са готови да плащат повече, но да ползват по-екологичен транспорт (54%). Същевременно мнозинството от европейците (60%) не споделят мнението, че всички, ползващи пътищата, трябва да заплащат пътни такси за задръствания и екологични щети, докато 35% са съгласни.
 
Мнозинството от запитаните, които летят със самолет, смятат, че проверките за сигурност на летищата са адекватни (61%), една четвърт (24%) ги намират за недостатъчни и едва според 16% те са прекалени. Като цяло 46% от гражданите на ЕС са запознати с правата на пътниците на летищата на територията на ЕС, докато 49% не са. От втората група обаче около две трети никога не са летели, докато от останалата една трета споделят, че не са запознати с тези права, въпреки че пътуват със самолет.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:22 | 02.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още