Автомобилните производители мечтаят да направят в Индия най-евтината кола на света, която да струва по-малко от 3 хил. долара. В момент, в който международната конкуренция в бранша се изостря и все повече компании обмислят да заложат на евтините модели, Renault и Nissan отново потвърдиха плановете си да започнат съвместно производство на автомобил с рекордно ниска цена.
От месеци двете групи говорят за тази нова кола, която ще бъде произвеждана в царството на делокализирания бизнес и евтината работна ръка. „В момента проучваме как, в рамките на съюз между Renault et Nissan, бихме могли да произвеждаме кола за 3 хил. долара“, заяви миналата седмица Карлос Госн, изпълнителен директор на компаниите. Той бе споменал за този проект през април, а този месец от Renault официално потвърдиха плановете.
По думите на Госн, ако бъде започнато такова производство, то най-вероятно ще е в Индия заради благоприятните условия, които предлага страната. Защото шефът на Renault-Nissan е убеден, че „битката между автомобилните производители се води и в сегмента на евтините коли“.
Френско-японската компания всъщност ще срещне сериозен противник именно в Индия. Местният конгломерат Tata, чието подразделение Tata Motors разработва „народна кола“ за 100 хил. рупии (2500 долара) може би ще поведе в класацията за най-евтината нова кола на света.
От Tata, които вече произвеждат евтини модели, твърдят, че ще пуснат хиперконкурентния автомобил преди края на следващата година. Прототипът на колата е готов, като става дума за четириместен автомобил с двигател от 630 куб.см.
В този сегмент индийската Xenitis, която работи в сътрудничество с китайската Guangzhou Motors, също планира да пусне на пазара в края на 2008 г. кола за „около 2500 долара“, обеща изпълнителният директор на групата Супарна Маитра. Индийско-японската Maruti-Suzuki пък от 25 години наводнява индийския пазар с Maruti 800 – автомобил, малко по-голям от Fiat 500, но продаван срещу 5000 долара. И докато индийците отдавна разчитат на евтините модели, то японската Toyota, американската General Motors и южнокорейската Hyundai, вече присъстващи в страната, на свой ред обмислят да се впуснат в производството на „народни коли“. От 2009 г. и Volkswagen стъпва на въпросния пазар с автомобил от ранга на Polo, който ще бъде сглобяван в Западна Индия и чиято продукция ще е 110 хил. броя годишно.
За момента в Индия има седем милиона регистрирани коли при население от 1,1 млрд. души. В Европа и САЩ на двама души от населението се пада средно по една кола. Индийците са купили 1,1 млн. автомобила през 2005 г. Очаква се цифрата да се удвои до 2010 г.