Още големи световни компании съобщават, че ще прекратят операциите си в Русия заради натиска от санкциите и решимостта да се противодейства на войната в Украйна.
Exxon Mobil Corp., която притежава 30% дял в офшорния петрол на Сахалин-1 в Далечния изток на Русия, ще започне стъпки за прекратяване на дейността си и ще напусне предприятието, посочва се в изявление на компанията, цитирано от Bloomberg.
Не е посочен срок за прекратяване на дейностите. Фактът, че Exxon е оператор на съоръжението усложнява процеса по напускане на проекта, който е единственият актив на компанията за производство на петрол в страната.
Exxon също така сигнализира за по-широко прекъсване на дългогодишните връзки с Русия, която разглеждаше някога като двигател за дългосрочен растеж. „В настоящата ситуация ExxonMobil няма да инвестира в нови разработки в Русия“, казват от компанията.
За броени дни водещите световни производители на енергия изложиха планове за излизане от руските си инвестиции на вероятна цена от десетки милиони долари и прекъснаха отношенията с Москва, култивирани в продължение на десетилетия. Exxon и партньорите на компанията са инвестирали поне 17 млрд. долара в разработването на Сахалин-1, а бившият главен изпълнителен директор Рекс Тилърсън избягваше темата за анексирането на Крим от Русия през 2014 г.
Въпреки че енергетиката беше специално изключена от първоначалните санкции, обявени миналата седмица от американските и европейските сили, инерцията повлича големите бизнеси да изоставят операциите си в Русия. Над САЩ се оказва и все по-голям натиск да забрани вноса на руски петрол.
Съобщението на Exxon ще засили натиска върху законодателите и мениджърите в Япония. Sakhalin Oil and Gas Development Co., или SODECO, е консорциум, в който участват Japan Petroleum Exploration Co., Japan National Oil Corp., Itochu Corp. и Marubeni Corp., с 30% дял в проекта Сахалин-1. Останалата част държат подразделенията на подкрепяната от Русия „Роснефт“ и индийската ONGC Videsh Ltd.
TotalEnergies SE, която има операции в Русия, представляващи около 1,5 млрд. долара от общия ѝ паричен поток, или около 5%, също ще бъде подложена на допълнителен натиск. Базираната във Франция фирма заяви във вторник, че няма да се откаже засега от руските си операции, въпреки че потвърди, че повече няма да предоставя капитал за нови проекти.
Сахалин-1, който произвежда около 227 000 барела петрол на ден миналата година и разполага с два ледоразбивача за поддържане на износа през зимните месеци, е важен за потребителите в Азия, тъй като се намира близо до рафинериите в Североизточна Азия. Редовните купувачи включват GS Caltex Corp. и SK Innovation Co., клиенти на проекта са и рафинерии в Япония, Китай и на Хавайските острови.
Ford Motor Co. също заяви, че преустановява операциите си в Русия. Автомобилният производител е казал на партньорите си в съвместното предприятие, че спира работата незабавно, посочва се в изявление на дружеството.
Компанията има миноритарен дял в съвместното предприятие Sollers Ford.
Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg
„От Ford сме дълбоко загрижени за нахлуването в Украйна от Русия и безопасността на украинския народ“, писа в Twitter главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли. Компанията, която няма значителни операции в Украйна, планира да направи дарение на Global Giving Ukraine Relief Fund.
От конкурентите на Ford General Motors Co. и Harley-Davidson Inc. вече спряха операциите си в Русия.
Бизнесът на Ford в Русия е малък и се свива през последните три години. Според регулаторни документи през миналата година са продадени само 22 хил. автомобила н марка Ford, произведени от филиала. През 2019 г. компанията затвори три фабрики в Русия и на практика постави началото на изтеглянето си от руския пазар, където някога беше пионер.
Русия не е голям пазар за американските автомобилни производители. GM например са продали само 3 хил. превозни средства там през миналата година, главно луксозни джипове Cadillac. GM затвори завода си в Санкт Петербург през 2015 г. и запази само малка търговска дейност на дребно за продажба на скъпи модели. По това време Ford се опита да засили дейността си там, но заради икономическото забавяне претърпя неуспех.
Boeing Co. спира големи операции в Москва и временно ограничава достъпа на служителите и партньорите в Русия до чувствителни технически данни, докато не получи лицензи за износ от правителството на САЩ.
Базираният в Чикаго производител на самолети обяви в имейл, че е преустановил предоставянето на резервни части, поддръжка и технически услуги на руски клиенти заради влошените отношения между САЩ и Русия.
Решението на компанията влиза в сила незабавно.
Компанията вече трябва да получи лицензи за износ в САЩ, преди базираните в Русия работници да имат достъп до „повечето технологии и данни“, казва Сергей Кравченко, президент на местните операции на Boeing, в отделна бележка до служителите, видяна от Bloomberg News.
Компанията заяви, че ще се опита да преназначи някои служители и също така ще проучи ротации на работните места, възможностите за командировки и други опции за служители в Русия.
В понеделник Boeing заяви, че затваря офиса си в Киев заради войната и спира операциите в учебния си кампус в Москва.
Междувременно държавите от Европейския съюз (ЕС) обмислят да забранят на руски кораби да влизат в пристанищата на блока, за да затегнат и морския трафик след спирането на въздушния, предава Ройтерс, като се позовава на свои източници от европейските институции.
Великобритания и Канада вече предприеха такава мярка.
Прекъсването на подобни доставки ще е предизвикателство за Европа, отбелязва CNN.
Говорител на Европейската комисия (ЕК) каза, че в момента няма такава забрана, но че европейските власти продължават да работят по различни варианти за допълнителни санкции.