Новото германско столично летище BER може да бъде на загуба още дълги години напред, става ясно от информация на Tagesspiegel. Печалбата се очаква след 2034 г., става ясно от документ от заседанието на Надзорния съвет в края на януари. Почти 3,6 млрд. евро ще трябва да бъдат предоставени на оператора на летището чрез гаранции и вложения в собствен капитал. Говори се и за финансово преструктуриране на летищната компания.
Говорител на държавната компания заяви, че все още няма окончателни данни за финансовото състояние. Надзорният съвет ще взема решения за бизнес плана на двудневно заседание в средата на март. Главният изпълнителен директор на летището Енгелберт Лютке Далдруп каза по време на откриването на BER през октомври: „Искаме да бъдем на печалба в средата на 20-те години. Ще видим до каква степен коронавируса ще позволи това“.
След срещата през януари той заяви, че очаква въздушният трафик да се възстанови през 2025 г. на нивото преди кризата. Дотогава летищната компания Berlin Brandenburg (FBB) ще продължи да се нуждае от пари от собствениците - провинциите Берлин и Бранденбург и федералното правителство. Необходимо било също частично облекчаване на дълга, за да може компанията да се върне успешно на капиталовия пазар.
Само за тази година компанията имала нужда от 660 млн. евро. Още преди кризата имаше дупка от 375 млн. евро във финансовото планиране за 2021 г., главно защото все още трябва да се плащат сметки за строителството на новото летище, което струва около 6,5 милиарда евро.
„Можеше да построим две летища за тези пари“, критикува финансовият експерт на Зелените Свен-Кристиан Киндлер. Той призова за неумолимо намаляване на субсидиите. Финансовият министър Олаф Шолц и министърът на транспорта Андреас Шойер ще трябва да разгледат критично информацията, твърди Киндлер. „Твърде често Шолц и Шойер са се хващали на празни приказки от FBB и с надеждата, че всичко ще се оправи след откриването на BER, но не са проверявали всичко много внимателно", каза Киндлер.