„България има критична нужда от обновяване на автопарка, защото в това отношение още сме в 20-ти век. Ние сме кошчето за автомобилни отпадъци на Европа“, е мнението на автомобилния експерт.
Според статистиката продажбите на нови коли в България се свиват с 34% през август.
Желев посочи, че има шоков спад в автомобилната индустрия в световен мащаб.
Първоначално кризата изглеждаше като V-образна, защото след свиването в Китай страната, заедно с Южна Корея, бързо се възстанови, обясни експертът.
Той обаче обърна внимание на факта, че възстановяването в Европа е свързано с решителната подкрепа на много правителства, включително на Германия и Франция, които стимулират продажбите на електрически автомобили.
„Това даде подкрепа на продажбите, но от друга страна парите за тези правителствени бонуси се изчерпват и след приключването на цикъла наблюдаваме вторичен спад, както стана през август. Налице е индикатор, че не сме излезли от кризисната ситуация, но по-голямото притеснение е свързано с неизвестността“, коментира Калоян Желев.
Експертът определи три фактора, които оказват влияние на автомобилния сектор в момента – преходът към електрификация, деглобализацията и изчерпването на досегашния бизнес модел на автомобилната индустрия в традиционния ѝ вид.
„Настъпват времена, в които транспортът ще се предлага като услуга, а дигитализацията даже превръща автомобилите в компютри на колела. Всичко това променя картината драстично и води до декапитализация на автомобилните компании“, прогнозира Желев.
Той е на мнение, че автомобилните производители ще развиват технологиите в автомобилите, за да отговорят на интересите на купувачите.
Желев поясни, че големите компании разработват със собствен ресурс или в партньорство свои платформи или операционни системи, които „да отговарят на надеждата, че ще съхранят контрола върху крайното потребление“.
Кои автомобилни производители печелят по време на коронакризата? Каква е психологическата картина зад стойността на акциите? Защо в САЩ, а и в Европа, продължават да се търсят автомобили с вътрешно горене? Ще има ли унификация в операционните системи на автономните автомобили? Как големите автомобилни компании се развиват по време на коронакризата?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Светът е бизнес“ гледайте тук.