fallback

Българският автопарк - заплаха за националната сигурност

Страната ни трябва да започне да мисли как да се възползва от потенциала на Зелената сделка за финансиране на автомобилния си парк, съветва експерт

11:42 | 30.09.20 г. 8

„България има критична нужда от обновяване на автопарка, защото в това отношение още сме в 20-ти век. Ние сме кошчето за автомобилни отпадъци на Европа“, е мнението на автомобилния експерт.

Според статистиката продажбите на нови коли в България се свиват с 34% през август.

Желев посочи, че има шоков спад в автомобилната индустрия в световен мащаб.

Първоначално кризата изглеждаше като V-образна, защото след свиването в Китай страната, заедно с Южна Корея, бързо се възстанови, обясни експертът.

Той обаче обърна внимание на факта, че възстановяването в Европа е свързано с решителната подкрепа на много правителства, включително на Германия и Франция, които стимулират продажбите на електрически автомобили.

„Това даде подкрепа на продажбите, но от друга страна парите за тези правителствени бонуси се изчерпват и след приключването на цикъла наблюдаваме вторичен спад, както стана през август. Налице е индикатор, че не сме излезли от кризисната ситуация, но по-голямото притеснение е свързано с неизвестността“, коментира Калоян Желев.

Експертът определи три фактора, които оказват влияние на автомобилния сектор в момента – преходът към електрификация, деглобализацията и изчерпването на досегашния бизнес модел на автомобилната индустрия в традиционния ѝ вид.

„Настъпват времена, в които транспортът ще се предлага като услуга, а дигитализацията даже превръща автомобилите в компютри на колела. Всичко това променя картината драстично и води до декапитализация на автомобилните компании“, прогнозира Желев.

Той е на мнение, че автомобилните производители ще развиват технологиите в автомобилите, за да отговорят на интересите на купувачите.

Желев поясни, че големите компании разработват със собствен ресурс или в партньорство свои платформи или операционни системи, които „да отговарят на надеждата, че ще съхранят контрола върху крайното потребление“.

Кои автомобилни производители печелят по време на коронакризата? Каква е психологическата картина зад стойността на акциите? Защо в САЩ, а и в Европа, продължават да се търсят автомобили с вътрешно горене? Ще има ли унификация в операционните системи на автономните автомобили? Как големите автомобилни компании се развиват по време на коронакризата?

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Светът е бизнес“ гледайте тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:00 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още