Пандемията от Covid-19 заплашва постигнатия до момента напредък в здравеопазването и образованието в региона на Европа и Централна Азия заради ограничения в защитата на общественото здраве, включително затварянето на училища. Това се посочва в последната актуализация на Индекса на човешкия капитал (HCI) на Световната банка.
Изводите от проучването на международната финансова институция през март показват, че преди Covid-19 правителствата са правили продължителни инвестиции в здравни и образователни услуги в младите хора, за да им осигурят качествен живот като възрастни.
От 48 държави в Европа и Централна Азия, включени в HCI 2020, 33 са в горната третина на световната класация, като почти всички са в горната половина на списъка. Тези констатации най-общо съответстват на относително високите доходи на страните от региона, като по-богатите страни могат да инвестират повече в основно образование и здравни услуги, отколкото по-бедните страни, констатират в Световната банка.
Съществуват обаче значителни разлики в региона. Сред развиващите се икономики в региона дете, родено в Полша, може да очаква да постигне 75% от производителността на напълно образован възрастен в оптимално здраве. За сравнение - дете, родено в Таджикистан, може да очаква да постигне само 50% от потенциала си.
„Правителствата в Европа и Централна Азия са се справили добре, като са приоритизирали инвестициите в здравеопазването и образованието, тъй като те са ключови двигатели на растежа и развитието. Предизвикателствата, създадени от Covid-19, обаче изискват още по-силни политики, включително по-широко използване на технологии за подобряване на предоставянето на услуги, както и засилена социална защита, за да се гарантира, че децата продължават да получават качествено образование и добра здравна грижа “, коментира Анна Биерде, вицепрезидент на Световната банка за региона на Европа и Централна Азия.
Докладът тази година включва десетилетен анализ на развитието на човешкия капитал от 2010 до 2020 г. в 103 страни. Албания, Азербайджан и Русия са сред първите десет държави, които са постигнали глобален напредък в областта на здравеопазването и образованието.
От Световната банка напомнят, че помагат на правителствата да разработят дългосрочни решения за по-устойчиви и приобщаващи икономики в периода след пандемията.
Примери за такава дейности има от Украйна, където Световната банка помага на здравната система включително чрез модернизиране на спешните отделения в 40 болници и обучението на хиляди украински лекари. В Турция международната банка подкрепя създаването на телевизионно и цифрово съдържание за смесено преподаване и учене, когато училищата се отворят отново.
Регионални постижения в здравеопазването
Като цяло здравните резултати в региона са сравнително добри според световните стандарти. През последните десет години детската смъртност е спаднала значително, като Азербайджан, Беларус и Русия отчитат най-големи подобрения по отношение на детската смъртност. По същия начин нивата на нарушено детско развитие заради недохранване на децата също са намалели значително най-вече в Албания, Азербейджан, Северна Македония и Турция.
Нивата на смъртност при възрастните също са намалели значително, като Казахстан, Русия и Украйна отбелязват най-голям напредък. Въпреки това смъртността сред възрастните остава висока в някои държави.
Регионални резултати в образованието
Резултатите от основното образование в региона са смесени, въпреки че регионът се представя добре според световните стандарти. През последното десетилетие очакваните години на обучение се увеличиха, като Азербайджан, Албания, Черна гора, Полша и Русия постигнаха най-голям напредък - главно благодарение на подобренията в средните училища и записванията в предучилищна възраст.
В същото време очакваните години на обучение намаляват в редица страни, включително България, Молдова, Румъния и Украйна.
Качеството на образованието като средна величина не се е подобрило в региона през последното десетилетие.
Страните, в които се наблюдава спад в качеството на образованието, включват България и Украйна.
Държавите, които са постигнали напредък в качеството на образованието включват Албания, Молдова и Черна гора.