Трудно могат да бъдат позиционирани българските стоки на китайския пазар. България е малка държава и е нужна солидна инвестиция от страна на производителя, за да си позволи по-дълготрайно присъствие на държавно субсидирания вътрешен пазар на Китай. Продуктът, който има потенциал и капацитет да се задържи на азиатския пазар, е българското розово масло. Това прогнозира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Десислава Дончева, председател на Българо-китайската камара за индустриално развитие.
"След пандемията китайският пазар обърна фокуса си към вътрешното потребление, по този начин беше спасена икономиката на Китай. Това вътрешно търсене и свръхпроизводство, причинено от мащабните държавни субсидии, са основните пречки за навлизането на български и европейски стоки на китайския пазар. Но една специфична стока има потенциала да го направи и това е българското розово масло", обясни тя.
Десислава Дончева коментира, че дори и Споразумението за географски наименования да дава спецификация на продукта и да премахва наличието на не толкова качествени заместители, все пак са необходими инвестиции както от страна на производителите, така и от страна на държавата, за да може този сектор да утвърди своето присъствие на пазарите в Азия.
"Също толкова трудно е за другите български продукти да се позиционират на китайски пазар. Сключват се търговски взаимоотношения, но те са единични и еднократни със срок от една до две години. Затова Българо-китайската камара за индустриално развитие предприе изграждането на български инкубатор за продукти и услуги в Гуанджоу, чиято цел ще бъде разширено проучване на търсене чрез мостри и продукти. Така ще разберем до някаква степен какво всъщност търси китайският потребител", посочи председателят на Българо-китайската камара за индустриално развитие.
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването на "Бизнес старт" може да видите тук.