fallback

Расте интересът към партньорства с малки фирми от Югоизточна Европа

Пожеланията, които големите инвеститори изразяват, са насочени най-вече към цялостна политика на държавата и институциите

17:16 | 01.11.05 г.
Автор - снимка
Създател

Големите инвеститори искат регионалните малки и средни предприятия (МСП) за партньори в бизнеса си, показва социологическо изследване сред 100 големи водещи фирми, които имат интерес и участие в пазарите в Югоизточна Европа. Изследването е проведено в шест страни от този регион (България, Румъния, Хърватска, Унгария, Полша, Сърбия и Черна Гора) от агенция Gallup по поръчка на ПРООН и изданието „България отвъд фактите” и бе представено днес в рамките на седмия Икономическия Форум за Югоизточна Европа, който се провежда в НДК и чийто медиен партньор е Investor.bg. Цялото изследване е публикувано в специален брой на изданието „България отвъд фактите”, чиято премиера съвпадна с представянето на проучването. На представянето участваха Нийл Бюне, представител за България на ПРООН, Марчела Абрашева, изпълнителен директор на BBSS Gallup Intl, Мая Няголова „България отвъд фактите”, Вичо Вичев, управител на Фесто България и Георги Атанасов, ръководител отдел материално стопанство и логистика на Фесто България. Нийл Бюне изрази мнението, че МСП имат много голямо значение в този регион на Европа, като това становище беше потвърдено и от изследването на нагласите и мненията на 100 от най-големите чуждестранни инвеститори, присъстващи на пазарите в изследваните шест страни и занимаващи се с дейности във всички икономически сектори – от производството и стопанството до услугите, туризма и образованието. Чуждестранните инвеститори се доверяват най-вече на местни партньори в областта на бизнес-услугите (70%), на транспорта (65%), на търговията(59%), на комуникациите (57%), на строителството (47%) и на финансовите услуги (25%). Като основни плюсове за МСП са изведени гъвкавостта им на пазара (62%), географската им близост (51%) и по-ниските цени (50%). Най големите недостатъци на местните МСП са ниската квалификация на работещия персонал, което са посочили 42% от анкетираните, както и липсата на комуникация и неподдържането на създадените делови връзки (35%). Като цяло големите чужди инвеститори се обръщат към партньорството си с регионални предприятия с умерен оптимизъм. Средната оценка, която се дава на местни МСП по седмобалната скала, е малко под максималното – 6,5-6,8. Според изследването, 54% от запитаните големи фирми смятат, че регионалните МСП ще имат по-голямо присъствие в бизнеса им, докато на обратното мнение са само 3% от анкетираните. Пожеланията, които големите инвеститори изразяват, са насочени най-вече към цялостна политика на държавата и институциите (за разлика от осъществяващите се сега единични инициативи) и по-добра осведомителна мрежа. Марчела Абрашева от Gallup заяви, че е възможно и провеждането на две нови изследвания, едното третиращо същия проблем, но този път от гледна точка на самите МСП – за това, как те стигат до големите инвеститори и могат ли да работят с тях, и второто, имащо за цел да провери промяната в пазарните отношения след евентуалното бъдещо членство на България и Румъния в ЕС. В рамките на панела за сътрудничество с малките и средни предприятия беше представен и опитът в областта на баварската компания Festo, производител на техника за индустриална автоматизация. Когато е стартирало българското производство на фирмата през 2001 г., едва 5% от доставчиците са били местни. Изследване от 2004 г. показва, че само три години по-късно този дял е нараснал до 39 на сто.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:35 | 10.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още