От 18 октомври САЩ планира да влязат в сила мита от 10% върху вноса на самолети "Еърбъс", които се произвеждат във Франция, Великобритания, Германия и Испания, както и 25% върху вноса на различни други европейски стоки – сирена, маслини, кафе, спиртни напитки и дрехи. Вашингтон поиска Световната търговска организация да ратифицира предложения тарифен списък до 14 октомври, като митата се очаква да влязат в сила от 18 октомври. Само три дни след планираното за 15 октомври увеличение на американските тарифи за китайски стоки на стойност 250 млрд. долара от настоящите 25 до 30%.
Отваря ли се нов фронт в търговската война между Европа и САЩ
“На фона на това, което се случва с Китай, това разбира се е много малка сума. Но интересното е, че този път се чакаше такова решение на Световната търговска организация, което даде картбланш за въвеждането на митата и може би ще видим някаква реакция от страна на Европейския съюз, като обратна контрамярка. За мен сега е по-скоро не нов фронт, защото имаше търговски диспути и преди с ЕС по отношение на автомобилите, но по-скоро е стъпка, която може да ескалира нещата напред“, прогнозира пред БНР финансовият анализатор Цветослав Цачев.
По думите му спорът за субсидирането на самолетите на "Еърбъс" се води много дълго време. “Ако примерно Франция, за която се смята, че ще има лидерска позиция в това отношение, не предприеме конкретни мерки, всъщност това ще остане без развитие“, смята анализаторът.
В каква насока може да ескалира ситуацията
Според него ЕС може да наложи контрамерки, които веднага да доведат до въвеждането на много по-големи стъпки от страна на президента Тръмп.
Цачев напомни, че има разлика с предишните мита, които бяха наложени от евросъюза и заплахите бяха основно от Европа. “От САЩ те се се инициираха от президента, посочи той и коментира, че това се случи по неговия обичаен начин, както въведе митата и срещу Китай – туитове, заплахи и...съответно реакция от страна на Европа. – Това, което виждаме сега, е едно решение на Световната търговска организация, което казва, че субсидирането на европейските самолети не е правилно и позволява на САЩ да вземат контрамерките.“
В кои сектори Европа може да удари Тръмп
Цветослав Цачев смята, че ответната реакция на Стария континент ще е по много специфични стоки, които са характерни за американската индустрия, каквито са мотоциклетите “Харли Дейвидсън“ – „нещо което няма подобна конкуренция, нещо което се счита за луксозна стока”. Въпросът е дали това може да се разшири извън характерните стоки”, риторично запита анализаторът.
Цачев е на мнение, че увеличението на митата ще има отражение основно върху цените на спиртните напитки, като уиски. От българските стоки повишение ще има на цената на сиренето, което се изнася в САЩ.
„Предполагам, че най-засегнати ще бъдат българските емигранти, които пазаруват типични характерни български стоки. Българското сирене и други неща, които са с носталгичен привкус”, каза Цачев, но е убеден, че 25% не е малко повишение.