Волатилността в решенията и мненията на президента Доналд Тръмп е най-големия нежелан гост за големите корпорации, които търсят политическа стабилност. Във връзка с призивите му за „отдръпване от Китай“, американските компании, които имат производство там, решиха да се обърнат към вътрешния китайски пазар, който е един от основните фактори за икономически растеж сега. Пример за това е NIKE, които вече продават спортни обувки на все по-претенциозния китайски пазар, каза в предаването “В развитие” на Bloomberg TV Bulgaria д-р Антон Костадинов от Института за икономически изследвания при БАН.
"Отварянето на вътрешния пазар на Китай за чужди компании е отдавна планирано и то се случва сега, което за нас може и да е изненадващо, но всъщност ощ от 2015 г. имаше такива знаци. Китай има нужда да ребалансира вътрешното потребление и търговските си взаимоотношения с други страни", посочи макроикономистът.
Според него Китай не е отчаян от търговската война със САЩ, противно на мнението на Тръмп. По думите на Костадинов китайците са готови за подобен развой на нещата доста преди това да се случи. “Те са уловили много добре предшестващите сигнали и са се подготвили за събитията. В Пекин знаят колко е силна позицията им, знаят колко много американски компании продават услуги вътре на китайския пазар и знаят съотношението им с китайски услуги в САЩ, разликата е 9 към 1”, коментира ученият.
Д-р Костадинов смята, че продажбите на Apple в Китай са изключително важни за тази компания, докато продажбите на Huawei в САЩ въобще не са ключови за китайците. Той напомни, че Китай постоянно развива мрежата си от търговски контакти, като изключително набляга на инициативата „Един пояс, един път“, която увеличава търговския ѝ потенциал. “Тяхната философия е – когато търгуваме заедно, растем заедно", припомни икономистът и потвърди, че те не принуждават никой да търгува с тях.
"Един китайски дипломат каза веднъж, че 200-300 години упадък за една империя на хиляди години не е толкова важен. Така че, Пекин може да почака няколко месеца, докато минат президентските избори в САЩ и се види накъде вървят нещата. Вероятността за смяна на Доналд Тръмп не е малка", прогнозира Антон Костадинов.
Икономистът обясни, че в САЩ имат дефицит в търговията със стоки, но като една голяма иновативна икономика, там има огромен излишък в търговията с услуги. “Увеличение на митата от 25% на 30% ще срещне реципрочен отговор. Китайските ответни мерки не са написани никъде, но те са не по-малко ефективни”, смята Костадинов.
По последни данни всяка година в Китай се раждат около 7 милиона бебета. “Състезанието за достъпа до пазара на млечни продукти е огромно и опасението за загубата му е огромно – там присъстват Австралия и Нова Зеландия и за Тръмп ще е трудно да убеди американските производители, че този пазар не е интересен за тях, разкри икономистът. – Консумацията на мляко в САЩ е намаляла двойно за последните 30 години, а в Китай имаме обратния тренд. Пазарът там расте не само като количества, но и като качество на потреблението.”
Костадинов е на мнение, че Доналд Тръмп едва ли би забранил открито на американските компании да търгуват и да инвестират в Китай, защото корпорациите винаги са по-гъвкави от държавите. “Преките чуждестранни инвестиции в Китай нарастват с темп от 7,5% само за седемте месеца на тази година. Дори и при американските инвестиции в Китай има нарастване, а няма отлив”, сравни статистическите данни той.
Дали има прецедент, че честотата на пожарите в Бразилия е в пряка връзка с усвояването на земи за селско стопанство? Дали наистина Емнюел Макрон има за цел да стимулира мерки на бразилското правителство в посока на екологията, или иска да ограничи достъпа на стоки от Меркосур в ЕС?
Отговорът на тези и други въпроси може да научите във видео материала.