Парфюмирани, виртуални, във формата на ключодържател, със снимката на притежателя си или с инкрустиран диамант – за да могат да намерят мястото си на бурно развиващия се пазар, банковите карти трябва да бъдат все по-авангардни и атрактивни, показва изследване на American Express.
Проучването, наречено „Иновативни карти, произведения на изкуството 2005“, е извършено сред 94 банки в 25 държави и разкрива различните стратегии за диверсификация на продуктите, прилагани от банки и кредитни организации за привличането на нови клиенти.
Открояват се тенденциите на персонализация и „сегментация“ (насоченост към различните социални категории) на банковите карти, които ще добиват все по-голяма популярност след 2007 г. при въвеждането на SEPA (Единната европейска платежна зона). Целта на SEPA е да позволи на европейците да извършват плащания в цялата зона от една банкова сметка, като използват еднакви платежни инструменти без значение къде или в коя банка в еврозоната е сметката им. В момента целевата група на „новите“ карти са жените. Сингапурската банка UOB например пусна серия парфюмирани кредитни карти. Освен това вече има и специални банкови карти с образа на малко кученце - за дамите, които са силно привързани към домашния си любимец. Дебитната или кредитната ви карта може да бъде фосфоресцираща, със звукови ефекти, сгъваема, „мини“. Клиентите се привличат и с лимитирани серии с вградено фенерче или дори инкрустиран диамант.
Друг отличителен белег за развитието в тази сфера, който е и с доста по-голямо значение от козметичните промени, е използването на нови и по-модерни технологии. Разработени са картите „без контакт“, които се доближават до оптичен четец, а също и „виртуалните“ карти за плащане по Интернет. Последните не съществуват материално, а представляват сметка в банката, която служи само за онлайн разплащания. „Дълго време технологиите в нашия сектор се използваха основно за ограничаване на измамите. Сега тя вече служи и за разнообразяване на продукта“, се казва в проучването.
По този начин скоро емисията на картата ще има водеща маркетингова роля. И докато броят на хората, притежаващи кредитни карти, се увеличава в световен мащаб, самият външен вид на картата ще се превърне в новият знак за определена социална принадлежност, за различие и нееднаквост с другите.