Стачката на пилотите на Lufthansa остави стотици хиляди пътници на летищата по света и притесни не само клиентите и ръководството на авиокомпанията, но и инвеститорите. Акциите на германския превозвач загубиха 5% за една седмица, което на фона на силния ръст за месец преди това не изглежда сериозно намаление. Акциите на Луфтханза скочиха с 45% от дъното през октомври до върха си на 15-ти ноември.
Това коментира Цветослав Цачев, главен инвестиционен консултант, ЕЛАНА Трейдинг.
Трудовият спор носи ежедневни загуби за авиокомпанията, като хвърля сянка върху предстоящия празничен сезон на активните пътувания. Той вероятно ще намери разрешение с компромис от двете страни, както обикновено става след известен период на загуби.
Печеливши повторения за Lufthansa
Въпросът колко още може да падне акцията на Lufthansa поради стачката, няма отговор засега. Силното повишаване за месец обаче показа за поредна година колко е силен сезонният фактор за компанията. От 2009 г. насам има само една година, когато към края ѝ няма ръст на акцията. Това става през 2011 г., но пък в началото на следващата година акцията скача с 26%. Повторяемостта е толкова силна, че си струва да се превърне в обичайна сезонна сделка за инвестиционен портфейл с по-висок риск и активно управление. Разликата сега с предишните години е, разбира се, стачката. Тя трябва да се разглежда като евентуална възможност за покупка в момента и за нова вълна на печалби в седмиците преди и след празниците.
Няма връзка с финансовите резултати
Сезонното покачване на акцията не съвпада с периода на най-силни финансови резултати. Покачването на акцията, колкото и да е странно, се случва в периода на най-ниски приходи. През първото и четвъртото тримесечие на годината Lufthansa обичайно работи на загуба или на незначителна печалба, както се вижда на графиката.
Евтини авиокомпании
Акциите на американските авиокомпании също растат през последните няколко месеца. При тях не може да се говори за толкова изразена сезонност в цените като при европейските книжа. Дължи се на тежкото наследство от финансовата криза през 2008 г. и рекордно високите цени на петрола.
В Европа тече процес на преструктуриране на пазара между бюджетните компании и традиционните авиокомпании. Засега първите печелят доверието на инвеститорите, но и големите превозвачи показват признаци на съживяване, особено когато се отчетат и атрактивните им коефициенти за оценка спрямо средното за развитите пазари. Има и трета категория авиокомпании, ако е подходящо да се разделят така – това са превозвачите от възникващи пазари.
Повечето от тях не изглеждат атрактивна инвестиция в момента от икономическа гледна точка. Но китайските компании на борсата в Хонконг рано или късно ще тръгнат нагоре заедно с възстановяването на валутите и на бизнеса в региона.
Акциите на големите авиокомпании имат много ниски коефициенти цена/печалба, което означава, че те са евтини в сравнение със средното за пазара.