Над 40 независими китайски производители търсят своето място на китайския автомобилен пазар – конкуренция, която сериозно заплашва позициите на General Motors и други чуждестранни автомобилостроители в страната. Още повече, че предлаганите от местните фирми модели не отстъпват пред чуждите коли, като дори има случаи на “необясними прилики” с някои от хитовите чужди модели, пише седмичното издание на Nouvel Observateur.Така например малката и компактна QQ започва да дразни с успеха си чуждестранните автомобилопроизводители, които инвестират милиарди долари с надеждата да се възползват максимално от големия китайски пазар. QQ е автомобил с четири врати с не много мощен двигател (1,1 литра) и с климатик. Недостатъкът й според потребителите е, че при достигане на скорост от 100 км/ч автомобилът става прекалено шумен и с мъка можеш да чуеш събеседника си при разговор в купето. Основното й предимство обаче е атрактивната цена от 4 980 евро, което е 3 пъти по-евтино от Spark на General Motors (GM). И точно тук е проблемът, защото QQ поразително прилича на този модел, създаден от южнокорейската Daewoo и произведен от американския гигант General Motors в джойнтвенчър в Китай. Партньор на GM в съвместната компания е Shanghai Automobile Industry, която пък е акционер в производителя на QQ. Със 150 000 автомобила, продадени през миналата година, QQ се превърна в истински търговски успех. Китайският автомобилостроител лансира мащабна рекламна кампания на модела си във всички медии в началото на 2003 г. и когато три месеца по-късно GM представи своята Spark в Китай, неволно засили още повече продажбите на QQ заради очевидната разлика в цената.Естествено възниква въпросът дали производителите на QQ са плагиати. “Наистина прилича на Spark. Но според нас има и твърде големи различия, погледнете предната част на двата автомобила – напълно различни са”, коментира говорителят на китайската компания.В действителност обаче разликите са незначителни. Фаровете на QQ са по-закръглени и на предния капак има леко вдлъбване.От своя страна, General Motors все още се колебае дали да потърси правата си над модела по съдебен път. Последната групировка, която се опита да подаде жалба за нарушено авторско право, бе Toyota и искът й претърпя неуспех.За свое утешение от GM посочват, че не са единствените – Honda също смята, че неин модел е обект на пиратско копиране от създадената наскоро компания Shuanghuan Auto, базирана близо до Пекин. Моделът, който копира Honda, струва 2 пъти по-евтино от оригинала. Всъщност се оказва, че китайската компания е взела по нещо от няколко чужди модела за собственото си производство. Така например от шпионските й набези се оплаква и Audi заради копирано лого.Въпреки всичко чуждестранните производители не се обезкуражават и продължават да инвестират в Китай. Ford обяви наскоро намерението си да вложи в страната още 1 млрд. долара, а Volkswagen ще изгради 3 нови завода.Още автомобили
fallback
Скандал с пиратство на световни автомобилни марки в Китай
14:23 | 30.08.04 г.Препоръчан материал от партньор на investor.bg
QQ e почти пълно копие на Spark на General Motors
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:09 | 04.09.22 г.
напиши коментар
fallback
Още от Свят виж още