Гръцкият терминал за втечнен газ, който се планира да бъде изграден край Александруполис или Кавала, става все по-важен за Европа. Това коментира на пресконференция днес еврокомисарят по енергийните въпроси Гюнтер Йотингер, цитиран от БТА.
България и Гърция водят преговори за съвместно строителство на съоръжението, което се планира да бъде свързано с нашата газопреносна мрежа.
Другият важен за Европейския съюз (ЕС) проект е Южният газов коридор, който ще доставя газ за Европа от Азербайджан. Част от проекта е и газовата връзка на България с Гърция, която също е приоритетна за Брюксел, включена е и в новата енергийна стратегия и се предвижда да бъде готова до 2016 г.
Преди дни стана ясно, че икономическият министър Драгомир Стойнев е водил разговори с представители на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за финансирането на интерконектора. Прогнозната стойност на съоръжението е 160 млн. евро, като по линия на Европейската енергийна програма за възстановяване получихме 45 млн. евро за изграждането му.
"Южен поток" не е решение за енергийната сигурност на ЕС в краткосрочен план
Що се отнася до "Южен поток", Гюнтер Йотингер потвърди позицията, че газопроводът не диверсифицира източниците на синьо гориво за Европа и затова не е решение за енергийната сигурност в краткосрочен план.
„Имаме добра дискусия с българското правителство по въпроса за газопровода. Разглеждаме междуправителственото споразумение за този газопровод между София и Москва, чиито приложения не отговарят на европейското законодателство. Опитваме се да оценим доколко строежът на това съоръжение на българска територия може да бъде съобразено със законодателството на ЕС“, допълни еврокомисарят.
„По принцип приветстваме всеки инвеститор, който би допринесъл за сигурността на енергийните доставки и би направил вложения в инфраструктурата“, посочи той в отговор на въпрос дали Еврокомисията все още е благосклонна към руски инвестиции в европейската енергетика. Йотингер обаче подчерта, че това трябва да бъде „в пълно съответствие с нашите правила за вътрешния пазар и конкуренцията“.
Той допълни, че намеренията на Русия да се оплаква от законодателството на ЕС пред Световната търговска организация не облекчават положението. „Сигурни сме, че европейското законодателство отговоря на световните търговски изисквания и то се прилага не само спрямо Газпром, а по отношение на всички на пазара в ЕС. Допускаме отстъпки, когато инвестициите са в интерес на европейската енергийна политика“, отбеляза Йотингер.
Морската част на Южен поток и Третият енергиен пакет
Междувременно от компанията "Южен поток Транспорт" посочиха, че промените в Закона за енергетиката, които правителството направи наскоро и с които на практика изключи Южен поток от европейските правила, не налагат изключение от законодателството на ЕС, а правят пояснение, че Третият енергиен пакет на ЕС не се прилага спрямо морски газопроводи.
„Морските газопроводи, които доставят природен газ в ЕС от трети страни, но не са част от вътрешния газов пазар на общонстта, не попадат под неговата юрисдикция и това е случаят с морския газопровод Южен поток“, посочват от компанията.
„Морската част на Южен поток ще завършва на външна граница на газопреносната система на ЕС, доставките ще протичат само в една посока и така това не е междусистемен газопровод между държави-членки на ЕС в смисъла, заложен в Третата газова директива“, заявяват от "Южен поток Транспорт".
Няма свързващи точки между морския газопровод Южен поток и други газопреносни мрежи, докато не бъде достиганата точка за "разтоварване" на българския бряг и така от техническа гледна точка е невъзможно да бъдат покрити изискванията за достъп на трети страни до морски газопроводи, твърдят от компанията.
"Южен поток транспорт" подчертава, че прилагането на Третия енергиен пакет към даден газопровод зависи от това, дали и как той взаимодейства с газопреносната система на ЕС, а не дали пресича територията на страна-членка. „Фактът, че морският газопровод завършва на няколко километра навътре в българския бряг е техническа необходимост“, посочват от компанията.
„Този подход към инфраструктурите за внос на газ е прилаган към газопроводите Зелен поток, който свързва Либия и Италия, Магреб, който свързва Алжир с Испания, Трансмед, който доставя газ от Алжир до Италия, както и за планирания газопровод Галси, който трябва да свърже Алжир и Италия“, отбелязват от "Южен поток Транспорт".
„Морският газопровод Южен поток не се различава от тези газопроводи и не попада под юрисдикцията на Третия енергиен пакет, което означава и че не се изисква изключение от правилата“, заключава компанията.
Същевременно от Стройтрансгаз обявиха, че планират да завършат цялата работа по изграждането на българския участък на Южен поток до 2017 г.