Близкият Изток успява успешно да се справи с интегрирането на повече жени в технологичния бизнес - проблем, който дори Силициевата долина не успява да реши, пише сайтът PolicyMic.
Едва 10% от онлайн предприемачите в света са жени. В Близкия Изток и Северна Африка обаче делът на нежния пол в този сектор е 23%, а в Персийския залив – 35%, изчисляват експерти. Още повече, от 40-те стартъпа, започнати от 2012 г. насам в Газа, повече от половината компании са ръководени от жени.
Дори Google знае, че в този регион има нещо специално. Неслучайно програмата на компанията под надслов #40Forward е насочена към увеличаването на женското представителство в индустрията на високите технологии до 25% през тази година и около една четвърт от одобрените програми са от Близкия Изток.
Културните предразсъдъци относно това жените да са част от сферата на технологиите просто не съществуват в арабския свят. Въпреки политическите сътресения в Газа, предприемачеството там набира скорост и скоро жените ще са повече от мъжете.
Докато повече от половината висшисти в Близкия Изток са жени, едва 21% от работната сила там е представлявана от нежния пол. Освен това интернет е ново пространство, което е по-меритократично и господството на мъжете в него не е толкова голямо. Също така технологията позволява на предприемачите да работят от домовете си, улеснявайки отглеждането на деца. По този начин Нина Кърли, участничка в една от програмите по #40Forward си обяснява високия брой на жените предприемачи в интернет.
„Образованите жени в Саудитска Арабия искат да работят, но техните семейства често възразяват, а ръководенето на онлайн стартъп се оказва идеалното компромисно решение“, казва тя. Накратко, арабските жени в консервативните общества се възползват от възможностите на интернет и създават своя собствена работа.
„Процентът на жените, занимаващи се с технологии от ранна възраст, в Газа е огромен“, казва директорът на Gaza Sky Geeks – друг партньор на #40Forward, Илияна Монтаук. „Интензитетът на жените, изучаващи компютърни науки, е по-интензивен от този на мъжете и те посещават състезания за стартъпи почти колкото мъжете“, казва още тя.
Една от основните трудности пред жените в Газа обаче е да обяснят на близките си концепцията на стартъпите.
„Стигнахме до извода, че семействата на жените не ги подкрепят в бизнес начинанията им, защото не ги виждат да носят приходи или да получат диплома. За тях тези неща са белезите на успеха и все още не могат да разберат концепцията на стартъпите“ Затова Gaza Sky Geeks осигурява стипендии на някои участнички, за да могат да покажат на своите семейства, че носят пари в дома“, отбелязва Монтаук.